Sidste kursusdag for “Min Verden – Vores Fremtid”
[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Onsdag d.13. april samledes vores engagerede gruppe af deltagere i meningsdannerforløbet “Min Verden – Vores Fremtid” på Sct Knuds Gymnasium i Odense, til forårets sidste undervisningsgang.
“Min Verden – Vores Fremtid”-forløbet startede i slutningen af januar med en weekend i København, hvor eleverne arbejdede med storytelling i blog- og videoform. Derefter tog vi til Aarhus på Langkaer Gymnasium til en dag med skriveværksted, hvor deltagerne blev trænet i, at skrive debatterende artikler. Nogle af resultaterne af denne dag kunne senere læses i blandt andet Politiken (“Kvinder skal da ikke skamme sig over hår under armene”) og Jyllands Posten (“Grimhøj og dansk dobbeltmoral”).
Da turen så i april gik til Odense stod der mundtlig meningsdannelse på programmet. Efter en intro til debat-teknik af Rune Kieran, kommunikationsstuderende på RUC, blev eleverne delt op i grupper á 2 personer. De kunne derefter vælge mellem 3 forskellige debat-emner; lukning af Grimhøj moskeen, kvotering af kvinder til bestyrelser eller karakterkrav til gymnasiet. Grupperne blev så tilfældigt udnævnt til modstandere eller fortalere af sit emne. Efter at have brugt noget tid på at forberede deres bedste argumenter og lægge en debat-strategi, fik eleverne lov at debattere mod hinanden i to runder og både give og modtage feedback på deres taktik, udførelse og argumentation.
I den efterfølgende evaluering af forløbet gav eleverne udtryk for at være meget tilfredse med deres oplevelse af “Min Verden – Vores fremtid”. En elev siger:
“Det er givet nogle ting, som jeg ikke havde regnet med. Jeg har kunne mærke det i hverdagen derhjemme i klassen. Jeg kan deltage mere, og er mere sikker på mig selv. Jeg har udviklet mig meget på et personligt niveau.”
En anden deltager fortæller om, hvordan forløbet skabt et større politisk interesse:
“Det føles mere naturligt nu at have en holdning og smitte af på andre, at være politisk. Det har også åbnet mine øjne for, at alle kan være med i debatten – man behøver ikke have en P.hd.!”
Den positive følelse af at deltage i samfundsdebatten, deles af flere deltagere:
“Jeg er blevet udgivet på fyens.dk. Det gik først rigtigt op for mig hvor stort det var, da jeg fortalte det til folk og delte det på facebook – super meget støtte og positiv respons fra gamle lærere, venner og familie. Det var en ud-af-kroppen oplevelse, som er vild, da jeg altid har set “journalister”/”debatører” som værende hævet over andre – især på nyhedsplatformen. Jeg er stolt.”
Efter forløbets afslutning vil deltagerne arbejde videre med egne projekter om verdensmålene på deres skole og lokalsamfundet. Blandt andet vil de lave 17 dages kampagne med fokus på et nyt mål hver dag på Ørestad, undervise en 8. klasse og arbejde med mål 3 om sundhed og trivsel gennem en bloddonations-kampagne på Aarhus Gymnasium, holde oplæg og debat i egen klasse på Langkaer, holde fredagscafé og lave en fotokonkurrence med verdensmålstema på Rosborg og meget, meget mere.
Vi glæder os til at følge med i alle deres aktiviteter og ønsker alle deltagere held og lykke i fremtiden![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_gallery type=”flexslider_fade” interval=”3″ images=”2933,2934,2935,2936,2937″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self”][/vc_column][/vc_row]