Global dyst - 2016

Global Dyst er en konkurrence, hvor eleverne i hold, gerne på tværs af klasser og alderstrin, skal samarbejde om at komme med løsningsforslag til cases af global og lokal relevans. Disse cases bliver præsenteret af organisationer og virksomheder, som er aktive i en global kontekst.

Global dyst afholdes for første gang på Langkaer Gymnasium den 1. – 2. marts.

1: Virksomhed/organisation-cases:

IKEA
Eleverne udvikler et bæredygtigt produkt, som kan sælges i IKEA og laver en reklamefilm om produktet, som retter sig mod unge. I reklamefilmen skal det være klart, hvorfor det er interessant for unge at være bæredygtige forbrugere.

Verdens Bedste Nyheder
Eleverne udtænker et kampagne-koncept til de sociale medier (især facebook, men også gerne twitter og instagram), der fordrer debat om danskernes viden om udviklingslande hos følgerne. Gerne noget, der overrasker folk.

2 Mini cases:

Udover ovenstående burde der være ca 6 mini cases i dysten, som holdene kan bruge for at samle ekstrapoint. Det giver 5 point per gennemført case. De skal kunne gennmføres på relativt kort tid. Det kan fx være at tage et ‘globalt billede’, skrive en kort digt om globalitet, lave en instagram-video om FN’s nye verdensmål for bæredygtig udvikling eller at tage en serie billeder af, hvordan skolen er global.

Tak til: Jonas Engberg, IKEA og Sophie Rytter, Verdens Bedste Nyheder