Ambitiøse unge og afrikanske tekstiler - 2019

I efteråret var en flok elever fra Globale Gymnasier på camp om kulturmøder, afrikansk stof og kulturel appropriation. Campen startede med et oplæg af musiker og tøjdesigner; Karen Mukupa, der fortalte om afrikansk kultur med fokus på tekstiler. Karen Mukupa iscenesatte problematikken om grænsen mellem ”Cultural appropriation” og ”Cultural appreciation”, når der lånes og bruges noget fra andre kulturer. Herefter skulle eleverne, med udgangspunkt i Karen Mukupas oplæg, arbejde med deres medbragte møbel fra skolen og omskabe møblet med brug af afrikanske tekstiler. Da møblerne 24 timer senere skulle præsenteres for Karen Mukupa, var der mange forskellige budskaber i spil. Temaet omkring brobygning mellem kulturer var dog fælles for alle, og der er ingen tvivl om, at eleverne kunne tage hjem til deres egen skole med nogle flotte møbler, der leverede kulturel appreciation.