StayTour i Kenya 2021

StayTour i Kenya

Tirsdag d. 6. april og frem til torsdag d. 8. april drog 28 globale elever til Kenya på et virtuelt ophold i Nairobis slum. Her skulle eleverne sammen med hinanden og fem unge, lokale kulturguides samarbejde om et fælles produkt, som skulle gøre andre danske gymnasieelever opmærksomme på den dagligdag, der findes for andre unge mennesker i verden.

Gennem samtaler, hjemmebesøg, dans og musik blev eleverne klogere på hvordan livet leves langt væk fra Danmark, hvor vilkårene er anderledes og klimaforandringerne tættere på.

De unge kenyanske kulturguides ledte også vores danske unge sammen med bonden og træplantningsaktivisten, Kisilu, som bor langt ude på landet og mange timers kørsel fra Nairobi. Kisilu har været inviteret til at tale om klimaforandringer, miljøkatastrofer og konsekvenserne for ham og millioner af andre på FNs klimatopmøde i Paris i 2015. Hvad er der sket i Kenya siden dengang?

Hvordan er det gået med Kisilu, hans familie og hans naboer? Det fik de danske elever mulighed for at spørge ham om.

Her er et udtræk af hvad eleverne sagde efter opholdet:

“Det var så fedt at snakke med kulturguiderne og høre om forholdene hos dem. Det var vildt nice at se Isacks hjem og høre om hans hverdag :)”.

“Jeg har lært at sætte pris på alle de ting vi har til rådighed i Danmark efter vi så vores kulturguides hjem og fik et indblik i deres hverdag. “.

Se et eksempel på et elevprodukt fra kenyaturen på instagram.