Vil du tale med en Afghaner?

I forbindelse med dokumentarfilmen My Afghanistan blev ti civile afghanere hver udstyret med et lille kamera. De sidste tre år har disse mænd, kvinder, unge og gamle filmet deres hverdag i den krigshærgede provins Helmand i det sydlige Afghanistan. Afghanerne fortsætter med at filme deres liv, frem til de allierede styrker har trukket sig ud i 2014.

Nu kan danske gymnasieelever og hf-elever få en unik mulighed for at komme i direkte kontakt med disse civile afghanere fra Helmand-provinsen og på nærmeste hold få indtryk af det land, som Danmark har været engageret i i mere end ti år.

De klasser som deltager i projektet vil komme i kontakt med afghanerne og få mulighed for at stille dem spørgsmål om alt det, klassen gerne vil vide mere om. Det kan fx være emner som hverdagsliv, køn, uddannelse, om at leve i en krigszone, syn på de fremmede tropper, Taliban osv.

Dialogerne vil foregå fire gange i løbet af de næste to år i nedenstående tidsrum og over en periode på 14 dage:

• 1 gang: Marts 2013
  • 2 gang: oktober 2013
  • 3 gang: februar 2014
  • 4 gang: oktober 2014

Hver klasse kan med udgangspunkt i fx hjemmesiden myafghanistan.dk, undervisningsforløbene på DR Gymnasium, filmen Mit Afghanistan – Livet i den forbudte zone på Filmstriben eller egen nysgerrighed stille op til 10 spørgsmål til afghanerne. Både spørgsmål og svar skal oversættes til engelsk via projektets kontaktpersoner Henrik Grunnet eller Cecilia Valsted på mitafghanistan@gmail.com, så der er responstid på højest 14 dage. Spørgsmålene bliver besvaret via video, Skype eller på skrift.

Tilmeld din klasse her. Der er plads til 10 klasser i projektet og tilmeldningen går efter ‘først-til-mølle’ princippet.