Sct. Knuds goes global

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Elevgruppen på Sct. Knuds Gymnaisum i Odense bragte verden ind på gymnasiet, da de arrangerede en Global Get-together sammen med Erasmus in Schools d. 22. april 2015.
Af Anne Leth Sørensen og Jette Høj-Larsen, lærere på Sct. Knuds Gymnaisum

Når nu vi ikke kan drage ud i verden i tide og utide, hvorfor så ikke bringe verden til skolen? Sådan tænke Sct. Knuds Gymnasiums globale elevgruppe, og så gik de i gang med at forberede en Global Get-together i samarbejde med Erasmus in Schools ved SDU, som er en forening for udenlandske studerende ved universitetet, som gerne vil formidle deres nationale kultur videre til danskere.

Smagssanserne kom i brug

For de elever der – solskin, stileskrivning og studiejobs til trods – havde valgt at deltage i den globale get-together en onsdag eftermiddag, var der rig lejlighed til at snuse lidt til eksotiske egne og himmelstrøg.  Det endda ganske bogstaveligt. Rundt omkring blev der budt på lækkerier fra forskellige lande:  Ostebidder og små kødboller, sprødt brød med hvidløgshumus, karamelpålæg, historiske cookies og andre både sjove og velsmagende indslag fyldte ikke blot de besøgendes maver, men udgjorde også en perfekt platform for samtaler ved bordene, der i dagens anledning var pyntet med flag og postkort fra alskens nationer. De udenlandske gæster – både Sct. Knuds egne udvekslingselever og de fremmødte udenlandske studerende fra SDU – berettede ivrigt om deres respektive hjemlande, og de deltagende Sct. Knuds-elever kastede sig hovedkulds ud i både engelsksprogede samtaler og spændende smagsprøver.
Arrangementet blev bakket op af skolens kantine, der lancerede ”international uge” med kulinariske indslag fra hele verden. Det gav opmærksomhed omkring onsdagens event og øgede salget i kantinen betragteligt, så mon ikke det bliver gentaget i næste skoleår?

Speeddating

Måske skyldtes den afslappede minglen også den speed-dating, der udgjorde optakten til eftermiddagens get-together. Her blev isen lynhurtigt brudt, og gymnastiksalen summede højlydt af stemmer og glade grin. Også den internationale quiz, hvor forskellige hold dystede mod hinanden i forsøget på at vinde hæder og ikke mindst chokolade, bidrog til at samle de fremmødte på tværs af alle grænser. Og endelig var der også planlagt en populær og ikke nær så krævende aktivitet:  En komparativ ølsmagning med små smagsprøver på ungarsk, polsk, dansk og mexicansk øl.

Intet patent

I og for sig kan hele eftermiddagen med global get-together ses som én stor smagsprøve, som forhåbentlig har givet alle de deltagende elever og studerende en øget appetit på at lære verden og andre mennesker at kende. En mangfoldighed af lande var repræsenteret, og i det babyloniske sammensurium af hollandske, ecuadorianske, australske, danske, new zealandske og mange andre nationers smagsprøver, flag og sprog var det betagende at se kulturelle og sproglige barrierer smelte væk. Det krævede blot et åbent sind, godt humør og lidt speed-dating. Gid denne opskrift kunne bruges i alle globale sammenhænge.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”2133″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][vc_single_image image=”2135″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][vc_single_image image=”2136″ border_color=”grey” img_link_target=”_self”][/vc_column][/vc_row]