Amerimark – hvordan skaber vi det perfekte samfund?

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Eleverne i 2a på Sct. Knuds Gymnasium i Odense har fået afprøvet deres fordomme om amerikanske unge og fået større forståelse for deres eget samfunds stærke og svage sider. Og drømmen om det perfekte samfund er blevet nuanceret betragteligt.
Af Anne Leth Sørensen og Jette Høj-Larsen, lærere på Sct. Knuds Gymnasium

27 elever og fire lærere fra Bay Shore High School i New York gæstede Odense og omegn i ugen efter påske. Ugen var spækket med aktiviteter, oplevelser og gruppearbejde. Udover selvfølgelig selve dét at bo hjemme hos danske elever og gå i en dansk skole så bød ugen blandt andet på et gruppearbejde om at skabe det perfekte samfund, som blev kaldt ”Amerimark”. Med udgangspunkt i det danske og det amerikanske samfund skulle eleverne i grupper udvikle idéer til det perfekte samfund. Projektet nødvendiggjorde et intenst arbejde med og stor indsigt i begge landes politiske systemer, samfundsindretning, kulturelle og religiøse værdier og traditioner.

Basar som afslutning

Gruppearbejdet mundede ud i en flot basar, hvor andre elever og lærere kunne se frugterne af ugens arbejde. Og det var både imponerende og inspirerende at se, hvordan eleverne fra de to lande sammen havde indkredset, hvordan den ideelle kombination af de to lande – Amerimark – efter deres mening skulle tage sig ud. Emnerne spændte vidt: Fra Amerimarks politiske system, overvejelser over demokratiets rolle, bæredygtigt landbrug og miljøbevidsthed over familieværdier, ligestilling og kærlighed til årstidernes forskellige sports- og fritidsaktiviteter. Og ikke blot farvestrålende plancher og små videoklip fangede de besøgendes interesse, men også – og måske især – de levende præsentationer i form af rapsange og digtoplæsning. Rytmisk og lyrisk kulturformidling – dét oplever man ikke hver dag! Det største tilløbsstykke var dog dels de mange lækre kager, der kunne købes, dels det amerikanske lotteri med fine præmier, som både elever og lærere var meget ivrige efter at vinde – men da overskuddet af lotteriet gik til syriske flygtninge, føltes også nitterne som gevinster.

Virkeligheden bankede på

Det var imidlertid hverken de hyggelige stunder i værtsfamiliernes skød eller Amerimark-projektet, der efterlod det største indtryk, men derimod mødet med nutidige mennesker, der netop ikke har mulighed for at hygge sig i hjemlige og familiære rammer. Gruppens besøg i Røde Kors’ asylcenter i Jelling gjorde et uudsletteligt indtryk på både danske og amerikanske elever. Som én af eleverne så smukt udtrykte det, så tydeliggjorde mødet med mennesker, der havde mistet alt, at vi på tværs af kulturelle, religiøse og politiske forskelle alle deler et menneskeligt grundvilkår: Ønsket om at leve et godt liv.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”2150″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][vc_single_image image=”2149″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]