Samfundsfag på en anden måde

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]I midten af marts afholdt Mellemfolkeligt Samvirke Taxcamp på Grenaa Gymnasium (fra grenaa-gym.dk)[/vc_column_text][vc_column_text]

Torsdag d. 19.marts stod i den retfærdige skattebetalings tegn for 1.u, 1.sv, 2.t og 3.u, da Mellemfolkeligt Samvirke kom til Grenaa Gymnasium og afholdt workshoppen Taxcamp, som er specielt målrettet gymnasieelever. Baggrunden for workshoppen er de senere års megen mediedækning af blandt andet skattely, salget af Dong til Goldman Sachs og Apples manglende skattebetaling.

Gennem rollespil, diskussionsøvelser og brainstorming fik eleverne viden om global skatteproblematik og de fik mulighed for at diskutere og tage stilling til problematikken, herunder hvad de som unge borgere i et demokratiske samfund kan eller bør gøre ved problemet.

De fire klasser har alle samfundsfag på højt niveau og samfundsfagslærer Mads Nikolajsen var yderst tilfreds med dagens forløb.

“Det var i særklasse godt,” siger han og fortsætter: “Som samfundsfagslærer var det godt at opleve hvordan Mellemfolkeligt Samvirkes workshop inddrog eleverne. De havde samlet et velegnet og nuanceret materiale, links og illustrationer fra forskellige og modsatte parter. Især var deres rollespil lærerige. Her skulle alle vigtige parter agere i forhandlinger om skattevilkårene i et afrikansk land.”

Ifølge Mads Nikolajsen er det ikke et problem, at Mellemfolkeligt Samvirke ikke er en neutral organisation, for samfundsfag handler blandt andet om at kunne gennemskue politiske og økonomiske dagsordner.

“Det er ikke mange organisationer, der laver noget så målrettet på vore uddannelser. Men det giver et indblik i verden udenfor skolen, når organisationer som MS, Dansk Industri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Fødevarer og Landbrug laver projekter og materialer. De har så også hver deres egne interesser. Det er også en del af samfundsfag at gennemskue dét.”

Sidst Grenaa Gymnasium havde besøg af en interesseorganization var I forbindelse med den årlige Globaldag i januar, hvor Dansk Industri var repræsenteret.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1917″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]