Med England som klasseværelse

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Vi var mange der havde glædet os til den 2.-4. februar i år – det var nemlig de dage, Globale Gymnasiers allerførste studietur for koordinatorer fandt sted. Turen gik til England, og det intensive program bød på besøg på en skole, workshops med organisationer, som arbejder med global undervisning og selvfølgelig rig mulighed for diskussioner og erfaringsudveksling i koordinatorgruppen.

Da de fleste af gruppens 15 deltagere ankom allerede om søndagen, begyndte mandagens program tidligt med en tur ud på den engelske hede. Målet var St. Johns International Academy i Marlborough, en populær destination for internationale besøgende, skulle det vise sig. I 2014 havde de blandt andet besøg af elever og lærere fra Holland, Spanien og New Zeeland. På skolen blev vi introduceret til en gruppe af elever, der bar titlen “Global Ambassadors“, som havde til opgave at vise os rundt i lokalerne.

På St. Johns går de meget op i, at skolens internationale arbejde skal være synligt og tilgængeligt for alle. Det betød blandt andet, at skolens korridorer var dækket med flag, billeder og gaver fra partnerskoler og studierejser. En stor del af skolens image og identitet som ‘global’ er bygget op om en konstant kommunikation og videreformidling af, hvad der bliver lavet på skolen, fortalte vores vært, vicerektor Tom Nicholls. Det drejer sig om alt fra, lige fra at elever fortæller om deres studieture til fælles morgensamlinger, til at billeder og fortællinger bliver hængt op på væggen.

Dagen fortsatte med et oplæg af Sharon Colpman fra Centre for Global Awareness. CGA er et af de mange Development Education Centres spredt ud over landet, og som har til opgave at støtte skolerne i global undervisning. Oplægget blev krydret med øvelser (som normalt afholdes med elever) de fleste med stereotyper i fokus.

Tirsdagen begyndte med et besøg på Reading International Solidarity Centre (RISC),  endnu et Development Education Centre i området. Igen deltog koordinatorerne i øvelser, mens der også var tid en længere diskussion om definitioner af global læring og problematikker i lærernes praksis. Med på mødet var også to repræsentanter fra Reading University, som tit samarbejder med RISC om forskellige projekter i forhold til universitetets læreruddannelse.

Tirsdag eftermiddag gik turen ind til London, hvor eftermiddagens program stod på et besøg hos Citizenship Foundation. I England har medborgerskab været et fag i skolen siden 2002, og Citizenship Foundation arbejder med at hjælpe skoler til at promovere et aktivt og engageret civilsamfund. Særligt interessant fra dette besøg var programmet Giving Nation, der handler om, at skoleklasser skal skabe og køre deres egne projekter for et godt formål. Vi fik også mulighed for at tale med David Kerr, en tidligere forsker og en af dem, som i sin tid var med til at gøre Citizenship til et nationalt fag.

Turens intensive program sluttede onsdag formiddag med et besøg hos Think Global, tidligere kendt som Development Education Association. Think Global er paraplyorganisation for alle landets Development Education Centres og andre organisationer fra  forskellige interesseområder. Organisationen er mest kendt for sit arbejde med at administrere en enorm ressourcebank af globalt læringsmateriale, der henvender sig til alle fag og aldersgrupper – i alt rummer banken cirka 800 ressourcer. Denne workshop gav god mulighed for kritisk refleksion og resulterede i nye tanker og idéer, der blev bragt med hjem til Danmark.

Tanken med turen var at få inspiration og input til vores eget arbejde med at udvikle global undervisning, og det var der masser af. Vel hjemme i Danmark, både på kontoret i København og ude på skolerne, venter arbejdet med at implementere de nye indtryk i vores praksis.

Det overordnede tema for studieturen var global undervisning. Turen indgik, som en del af bestræbelserne i Globale Gymnasier på at lave en tydeligere beskrivelse af vores  tilgang til global undervisning.[/vc_column_text][vc_toggle title=”Links” open=”false”]St. Johns International Academy i Marlborough
Centre for Global Awareness
Development Education Centres
Reading International Solidarity Centre (RISC)