Afrika i et tværfagligt perspektiv

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Kunst blev splittet op og kogt ned til delelementer, mens tværfaglig undervisning blev debatteret, da Louisiana og Globale Gymnasier bød på tredje inspirationsdag.

Der er grin, snak og kejtede bevægelser på ipadskærme, hvor billeder elektronisk blev klippet sammen og sat ind i hinanden til nye værker.
“Husk at gemme jeres billede i dropbox igen”, siger billedkunstner Jeannette Ehlers, mens hun kigger over skuldrene ned på iPads. Det er hende, der står for denne workshop, hvor de omkring 50 mennesker i rummet ved hjælp af guldaldermalerier og arkivfotos af Danmark og danskere og Afrika og afrikanere  skal lave værker, der gennem et arbejde med nærvær og fravær reflekterer over dansk kolonihistorie.

Mosse ser rødt

Det er den tredje dag i rækken af Louisiana Learning-inspirationsdage. Temaet er “Afrika i nyt lys” og tager udgangspunkt i ireren Richard Mosses udstilling, der lige nu kan ses på Louisiana.  Udstillingen viser film og fotografier af DR Congo og den krig, der har raseret den østlige del af landet i flere år – men da det hele er optaget gennem en særlig militærlinse, er alt grønt erstattet med en klar, hidsig pink. Resultatet er enestående smukt, og det er da også æstetikken Mosse spiller bold op ad for at understrege modsætningen mellem det pæne og det grimme, altså krigen.

Tværfaglige teknikker

Dagen begyndte med et oplæg af forsker og kunstner Martha Fleming, der fortalte om spændingsfeltet mellem kunst og læringsprocessen, og hvordan de to kan forenes. I stedet for at sætte fokus på at give sine elever en komplet videnspakke, skal undervisere i langt højere grad stile efter at udstyre eleverne med værktøjer til og viden om at lære, mener hun.

Udover besøget i  Mosses udstilling bød dagen også på et historisk oplæg om krig set gennem kameralinser, Jeannette Ehlers workshop om nærvær og fravær, oplæg fra gymnasielærere, der fortalte om deres egne tværfaglige forløb om DR Congo, samt en afsluttende opsamling ved adjunkt Anne Mette W. Nielsen.

Alt i alt en tætpakket dag med konkrete inputs til undervisning og teknikker til at sætte flere fag i spil på én gang, så de tilsammen skaber en  sammensmeltet helhed frem for et fragmenteret produkt.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1938″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][vc_single_image image=”1962″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]