Rollespil om korruption

Tema: Korruption

Et elevengagerende rollespil om kampen for to konkurrerende virksomheder (en norsk og en kinesisk) om at få en betydningsfuld kontrakt hjem på et stort statsprojekt i Tanzania.

Eleverne inddeles i fire grupper (journalister, embedsmænd (fire personer) og repræsentanter for henholdsvis den norske og den kinesiske virksomhed) og spiller drejebogen.
Spillet passer til en enkelt klasse, men kan fint laves med flere klasser på én gang – i så fald deles elevgruppen op i undergrupper, der igen deles op i de forskellige roller.

Rollespillet er udviklet og gennemspillet på Grenaa Gymnasium i skoleåret 2014/2015.

Fag: Samfundsfag

Baggrundsviden

Inden rollespillet føres ud i livet, er det nødvendigt at udstyre eleverne med baggrundsviden i løbet af  to-tre samfundsfagsmoduler, der undersøger:

– Hvilke baggrundsfaktorer spiller ind ift. korruption i forskellige lande?

– Hvordan forsøges korruption bekæmpet?

– Se eventuelt dokumentaren “Korruptionsjægerne” DR2 Global (4-4-2012)[/vc_column_text][vc_column_text]Rollespillet er primært udviklet af samfundsfagslærer Rune Lauritzen, men også samfundsfaglærerne Stine Sørensen og Henning Olsen samt den globale elevgruppe på Grenaa Gymnasium har bidraget.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Læringsmål

Målet for rollespillet er, at eleverne skal:

– Opnå viden om korruption

– Opnå en bedre forståelse for, hvad korruption er, og hvilke gråzoner der opstår i forbindelse med korruption[/vc_column_text][vc_column_text]Forløbsbeskrivelse

To virksomheder forsøger at få kontrakten på det tanzanianske statsprojekt i hus. Imens forsøger embedsmændene fra Tanzania  at pleje egne interesser i dette spil.

De smider jævnligt bomber, som virksomhederne skal agere i forhold til, f.eks. ved at siger: ”Mit barn er rigtig god svømmer, men det lokale svømmestadion er rigtigt dårligt” eller ”den lokale skole mangler lommeregnere”.

Reagerer virksomhederne, eller vælger de af sig selv at ‘smøre’ embedsværket, skal de så samtidig finde ud af, hvordan de griber det an.

Oveni det hele, jagter en række journalister historier om korruption og forsøger at gøre rede for, hvad der er op og ned.

Lærerne agerer desuden pressionsgrupper både fra den tanzanianske regering og fra virksomhedernes hjemlande.

Vinderen af kontrakten kåres til sidst i forløbet til en fællessamling, hvor også der samles op med en diskussion.

Der kan med fordel inviteres konsulenter fra arbejdsmarkedet til at deltage i dagen, så de kan bistå de enkelte grupper med vejledning og svare på spørgsmål.

Download rollespilskort og program

Rollespilkort til embedsmænd

Rollespilskort til Tanzania Energy Fund North

Rollespilskort til Norwegian Energy

Rollespilskort til China Construction Ltd

Rollespilskort til journalister

Program for dagen (fra Grenaa Gymnasiums Globaldag 2015)

Scroll to Top