Gymnasielærere påbegynder aktionslæring

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Som det er nu, har vi kun karakterer og fraværskvotienter som facts på vores elever, med ELLI bliver det muligt at samtale med eleverne fra et andet perspektiv.

Citatet fra en af de 35 gymnasielærere, der deltog på sidste uges konference The Glocal Educator, indfanger essensen af hvad dét aktionslæringsprojekt, som Globale Gymnasiers netop har skudt i gang kan og vil. I samarbejde med den australske forsker Adam Usher, University of Victoria, vil undervisere på syv af netværkets skoler i de næste to år arbejde struktureret og målrettet med at udvikle elevernes og deres egne globale kompetencer.

Konferencen samlede underviserne for, i samarbejde med Adam Usher, at blive klædt på til at komme i gang med projektet. Rammensættende for hele affæren er syv læringsdimensioner, hentet fra The Effective Lifelong Learning Inventory, også kaldet ELLI. Dimensionerne er i sin tid genereret ud af et bredt udsnit af den læringsteori der eksisterer og er der fra blevet omsat til en spørgeskemaundersøgelse.

Spørgsmål som what is citizenship? what does it have to do with education? and how does it relate to being an effective learner? dannede udgangspunkt for konferencens aktiviteter, refleksioner, samtaler og oplæg. Lærerne fik sat ord og begreber på deres medborgerskabsforståelse, udfyldte ELLI-spørgeskemaet og fik indblik i sig selv som learners. De syv dimensioner blev vendt, drejet og kontekstualiseret, så lærerne kunne begynde at gøre sig overvejelser om og lægge planer for, hvordan arbejdet med dimensionerne kan integreres på de enkelte skoler. Igennem sokratisk dialog og teamsamarbejde forudsagde lærerne udfordringer og udlagde muligheder.

Projektet løber i tre faser og i første fase er fokus på de to dimensioner: Changing and Learning og Critical Curiosity. I januar ville eleverne udfylde deres første ELLI-spørgeskemaer og derefter vil lærerne igangsætte deres aktioner for at udvikle de to læringsdimensioner hos eleverne.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Se et par snapshots fra konferencenfølg med i projektet her og tag et kig på booklet’en fra konferencen:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Scroll to Top