Fortællinger fra introworkshops
[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]I kan kickstarte det globale på jeres gymnasium! Det var det overordnede budskab, da Globale Gymnasiers sekretariat en uge i november afholdt introworkshops for seks af netværkets skoler.
En tirsdag havde en 1.g klasse fra Langkaer Gymnasium sat dagen af til at kickstarte det globale på deres skole og den efterfølgende torsdag, var det elever og undervisere fra Svendborg, Helsingør, Ørestad, Københavns Åbne og Kalundborg Gymnasium, som var samlet i TAP E i Carlsbergbyen i København, for at sætte innovere idéer til hvordan det globale kan blive endnu mere present i deres hverdag på gymnasiet.
Formiddagens program bestod af en femtrinsraket til at klæde deltagerne på til at planlægge deres egne globale aktiviteter, forløb og projekter:
- Step one: Hvad er formålet med gymnasiet i det 21. Århundrede og hvordan skal skolen være indrettet for at leve op til det formål? Design fremtidens skole!
- Step two: En lille introduktion til Globale Gymnasier.
- Step three: Hvad er det globale egentligt for en størrelse? Vi siger det alle sammen, hele tiden, men hvad mener vi egentligt? Og hvad med ordet globalitet? Hvis globalisering er processen, er globalitet så tilstanden? En brainstorm på globale emner og problemstillinger, som kan tages op i undervisningen.
- Step four: Med udgangspunkt i de temaer og problemstillinger som ligger under det globale vender vi fokus mod hvordan man kan tilrettelægge undervisningen, så vi bliver globale medborgere? En lille øvelse: Helium Stick og en snak om erfaringsbaseret læring: learning-by-doing og Attitudes, Skills og Knowledge.
- Step five: Indholdet og metoden er på plads, men hvad er det egentligt vi skal lære? En introduktion til Veronica Boix-Mansilla’s Global Competence Matrix og Learning Dimensions udviklet af Bristol University som forslag på læringsmål for global undervisning.
Opgaven efter frokost var at omsætte formiddagens fælles input til personlige output. I grupper planlagde deltagerne globale forløb, events, projekter og aktiviteter, som de vil afholde på deres skole. For nogle var det et undervisningforløb om broen, som metafor, fysisk objekt og genstand for tværfagligt samarbejde og kulturelt komparation. For andre var det en fællestime for hele skolen om dialog, kulturforskelle og skolekultur med fokus på at sætte mangfoldigheden på gymnasiet i spil.
For at runde dagen af delte hver gruppe sine idéer, og de andre grupper gav input til, hvordan det kunne blive endnu bedre.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Vil du gerne have fingrene i materialerne fra introworkshoppen? Så kan du bladre igennem dem her:
Se billeder fra Kickstarters! her.
Flere af de andre gymnasier afholder ligeledes Kickstarters i løbet af januar og februar. Følg med i hvordan det går og hvordan gruppernes projekter bliver ført ud i livet her.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]