Globale karrierekompetencer

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Igennem Erhvervsnetværk Aarhus har Aarhus Gymnasium indledt bekendtskab med virksomheden Hummel, som har introduceret os til herboende britiske designer, Annette Evans.

Hun har som designer arbejdet og levet i både Hong Kong, Italien og nu Danmark. Med sin erfaring fra den internationale designbranche har hun præsenteret eleverne på studieretningen Kommunikation/It &  Design for, hvordan kulturelle og professionelle kompetencer spiller sammen i en international sammenhæng.

Formålet er dels at synliggøre for eleverne, hvordan nogle af de kreative og kommunikative kompetencer, de oparbejder på HTX, kommer i spil den kreative branche, når man senere er på arbejdsmarkedet. Dels at synliggøre, hvordan global dannelse er en relevant del af vores virkelighed.

For at perspektivere, hvordan det faglige engagement ofte krydser landegrænser, er eleverne ved samme lejlighed ligeledes blevet introduceret for, hvordan det som dansker er at studerer ved et britisk universitet. Gymnasiets unge underviser i faget kulturforståelse, Terese Fjord Sørensen, indviede eleverne i livet som international studerende.

Som en del af netværket Globale Gymnasier fokuserer Aarhus Gymnasium på, at faglighed og kompetencer skal oparbejdes i et globalt perspektiv. Et fokus, der bliver endnu mere present i vores hverdag, når den kommende gymnasiereform træder i kraft. Her vil kravet om at styrke elevernes kompetencer i forhold til innovation, digitalisering, karriere og globalisering øges betydeligt. Med foredraget Abroad – A Cultural Perspective at International Work er Aarhus Gymnasium i gang.

Vil du arrangerer et tilsvarende oplæg på dit globale gymnasium?

Company

Educational background

Cultural differences and similarities

Competencies