FN har gjort sit nu peger pilen på os!

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1475158344819{padding-right: 50px !important;}”]”FN har gjort sit nu peger pilen på os.

Denne opfordring kom fra Steen Hildebrandt til lærere og elever fra mere end 20 skoler på uddannelseskonferencen om bæredygtighed i gymnasieskolen d.21.september. Steen fortsatte med at sige:

I kan ændre verden. Det ændrer ikke noget at vedtage verdensmålene i FN. Der sker først noget, når en gymnasieklasse laver projekter, som fører målene ud i livet.

Konferencens omdrejningspunkt var FN’s verdensmål og bæredygtighed, og den var arrangeret i et samarbejde mellem Københavns åbne Gymnasium, Friluftrådet (Grønt Flag) og Globale Gymnasier. Steen Hildebrandt var den ene hovedtaler og fortalte i sit oplæg om, at han ser verdensmålene som en konkretiseret drøm, men også som en nødvendighed:

Min generation har levet i en periode uden sidestykke i verdens historien, som kan beskrives som ’den stærke acceleration’, men ressourceadgangen har ændret sig nu, hvor vi er 7 milliarder mennesker på jorden. På trods af at vi er mange flere til at deles om tingene, og ressourcetilgængeligheden derfor er kommet under pres, opfører vi os fortsat som om, der er ressourcer nok.”

Som den første hovedtaler til konferencen kom Steen Hildebrandt således både med en løftet pegefinger om den destruktive kurs for miljø og klima, som vi har sat for verden, men også en invitation til, at vi sammen kan ændre denne kurs.

Konferencens anden hovedtaler Jørgen Steen Nielsen ridsede i sit oplæg ”Hvordan gør vi fremtiden til at bære?” ligeledes et negativt billede op.

Vi har ramt planetens grænser, og den vækst, som vi har oplevet de sidste 100 år, er helt ekstrem og kan ikke fortsætte”.

Jørgen Steen Nielsen fortalte tilhørerne, at det er nødvendigt at få jordforbindelse, og det skal starte allerede med børnehavebørnene. Hvis vi skal have en bæredygtig fremtid, skal vi bygge nye fællesskaber, som arbejder for bæredygtighed, og der er heldigvis masser af bevægelser, som går i den retning, fortalte Jørgen.

Efter de to inspirationsoplæg gik deltagerne ud til eftermiddagens sessioner, hvor de i mindre grupper blandt andet oplevede det grønne klasseværelse på Københavns åbne Gymnasium, gennemgik mulighederne for at lave energitjek af skolen og hørte om grønne initiativer på skoler rundt om i landet.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_gallery interval=”3″ images=”3178,3176″ img_size=”large”][vc_gallery interval=”3″ images=”3179,3177″ img_size=”large”][vc_column_text]Hør mere i dette indslag, som P1 Orientering lavede på baggrund af konferencen (klokken 17.34).

Læs mere i kronikken “Fremtidens gymnasium” skrevet af arrangørerne bag konferencen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]