Global introdag på Helsingør Gymnasium
[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Hvad vil det sige at være gymnasieelev i en global verden? Det spørgsmål fik Helsingør Gymnasiums 1.g´ere lov til at tænke over og diskutere i forbindelse med gymnasiets globale introdag d. 5. februar 2013.
Ved morgensamlingens afslutning bevægede de fleste af eleverne sig rutinemæssigt ud mod deres respektive klasseværelser, men for 1.g´erne var denne tirsdag morgen i februar anderledes. Deres undervisning var i dag erstattet af en hel dag i globaliseringens tegn. Mads Strarup fra Københavns Åbne Gymnasium, satte i et sprudlende oplæg om sine erfaringer med Globale Gymnasier, standarden for en anderledes skoledag. En 1.g-elev, Isac, fortæller om Mads Strarups oplæg:
Mads Strarup var simpelthen så engageret i projektet og det var så fedt at se, at en ganske almindelig gymnasielærer er så interesseret i globalisering af gymnasiet – jeg synes simpelthen det var så fedt at høre.
Mads fortalte blandt andet om, hvad det betyder at være global gymnasieelev og hvilke globale undervisningsforløb han tidligere har udført i sin undervisning. Derudover gav han eleverne gode råd om hvordan de selv kunne arbejde med idéer til global undervisning.
Disse idéer blev overgangen til anden del af programmet, som bestod i at eleverne selv skulle i gang med at tænke det globale aspekt ind i undervisningen. Med Globale Gymnasiers elevfølgegruppe ved roret blev 1.g´erne guidet igennem en række workshops. I en af disse workshops fik eleverne lov til at give deres bud på, hvad der kendetegner en global medborger. Eleverne skulle tegne en global medborger, og efter fem minutters summen kom de to klasser frem til syv forskellige bud. Her kan du se Isac Barslev fortælle om deres tegning af den globale medborger: Super-kultur-manden
Dagen mundede ud i 3 konkrete emner til global undervisning, som der skal arbejdes med i samarbejde med lærerne. Derudover udformede eleverne en handleplan for, hvordan de fremover ønsker, at arbejde med Globale Gymnasier på Helsingør Gymnasium.
Amalie, som er med i elevfølgegruppen for Globale Gymnasier på Helsingør Gymnasium fortæller om dagen:
Jeg synes generelt, at Globale Gymnasier er et rigtig fedt projekt og jeg har fra starten tænkt at det bare skulle op at køre med en hel masse globalisering i undervisningen, men det er nogle gange lidt svært. Nu tror og håber jeg, at vi får et resultat nu hvor vi har fået lavet en handlingsplan i dag.
De første planer for introdagen blev i værksat på en introworkshop arrangeret af Globale Gymnasier i efteråret.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Se Mads Strarups slides her:
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]