Elever laver kampagne om Trafficking

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]1y på Københavns åbne Gymnasium er pilotklasse i Globale Gymnasier. Klassens lærerteam udviklede på Globale Gymnasiers introkursus i 2009 rammen for et forløb, der kombinerer globalt udsyn med stor elevinddragelse, dialog med en række parter og fokus på handlingsdimensionen gennem elevernes deltagelse i forskellige typer offentligheder. Forløbet er nu nomineret til Undervisningsministeriets pionerpris 2010.

Forløbet er et tværfagligt forløb mellem engelsk, dansk og samfundsfag. I et tæt arbejde mellem lærere og elever satte undervisningen fokus på juridiske aspekter ved Trafficking. Eleverne fik mulighed for at diskutere og tage stilling til de komplekse forhold, der opstår, når national lovgivning møder global mobilitet.

Gennem en række besøg hos institutioner, der forholder sig til problematikkerne i deres daglige arbejde, herunder politi og politikere, og et stort formidlingsarbejde, rykkede forløbet ved elevernes holdninger til både køn, prostitution og global social ulighed.

De involverede lærere fortæller om forløbet:

Nogle af eleverne har selv kontaktet politikere, nogle har været ansvarlige for at søge polititilladelse til deres event i København, de to grupper, der har været ude på folkeskoler og undervise, har selv skaffet kontakterne og selv afviklet undervisningen. De har med andre ord udvist en høj grad af selvstændighed og taget ejerskab for forløbet, hvilket vi mener skyldes, at de fra fase 2 selv har måttet vælge det, de mente var mest meningsfyldt. Til eventen den 21. april kunne lærerne derfor blot dukke op og se eleverne gå i clinch med offentligheden.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_video link=”http://youtu.be/0u8sO0I9k5E”][/vc_column][/vc_row]