GG med Antorini i Vietnam

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Undervisningsminister Christine Antorini rejste i begyndelsen af marts til Vietnam, for at præsentere de danske ungdomsuddannelser. Globale Gymnasier var med.

Mellem d.2.-7. marts besøgte en danske uddannelsesdelegation, med undervisningsminister Christine Antorini (S) i spidsen, Vietnam. Ministeren fremsætter om kort tid et lovforslag, der gør det muligt for danske uddannelsesinstitutioner at eksportere dele af deres uddannelser eller andre tilrettelagte forløb, og formålet med turen var derfor at præsentere de danske ungdomsuddannelser med et primært fokus på erhvervsuddannelserne samt de korte og mellemlange uddannelser. Anders Østergaard fra Langkaer Gymnasium repræsenterede Globale Gymnasier under besøget.

Mulighed for partnerskoler

Anders Østergaard præsenterede Globale Gymnasier på to dansk-vietnamesiske uddannelseskonferencer – én i Hanoi og én i Ho Chi Minh City (Saigon). Begge konferencer blev åbnet af den danske og den vietnamesiske undervisningsminister, og mere end 200 vietnamesiske institutioner deltog i alt i konferencerne.

Målet med Anders Østergaards deltagelse var at undersøge mulighederne for partnerskoler i Vietnam for Globale Gymnasier. Det er der dog nogle vanskeligheder forbundet med, primært på grund af de to landes forskellige strukturer i uddannelsessystemerne, men alligevel vurderer Anders Østergaard, at der er gode muligheder for at etablere samarbejder med to-tre skoler i området omkring Ho Chi Minh City.