“En original og spændende afhandling”

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Hvis en studerende ved Københavns Universitet Campus Amager, bedre kendt under forskellige (for flertallet forvirrende) variationer over forkortelsen KUA, havde åbnet døren til lokale 27.1.17 mellem klokken et og fire den 11. december var vedkommende straks blevet opmærksom på, at det ikke var undervisning der foregik i dette lokale. Til det var gennemsnitsalderen for høj, antallet af åbne laptops for få, mængden af blomsterbuketter for mange og tilstedeværelsen af de to små piger på bagerste række med hørebøffer og blikket klistret til en Ipad for malplaceret.

Men der var ingen studerene, der tog i håndtaget under Anne Mette W. Nielsens Ph.D. forsvar denne decemberdag. For på både invitationen og skiltet på døren blev det gjort klart, at det akademiske kvarter i dagens anledning var suspenderet. Forsvaret begyndte klokken et og der ville dørene blive lukket. 

Lidt i et fandt rektorere, gymnasielærere, forskere, studerende, kollegaer, familie og andre nysgerrige mennesker sig derfor tilrette i det mørkelagte lokale. De to små piger, Anne Mettes niecer, fik hørebøfferne på og med et citat af Dewey gik Anne Mette i gang: It would not be a sign of health if such an important social interest as education were not also an arena of struggles, practical and theoretical.

Hendes afhandling Gymnasiet i ‘det globale’  – Perspektiver på demokrati, viden og dannelse med Globale Gymnasier som case bygger på empiri fra de tre år, hvor Anne Mette koordinerede opstarten af projekt Globale Gymnasier. Et projekt, der i 2007 møder en gymnasieverden, som lige har gennemgået to reformer: Denne afhandling handler om et uddannelsesfelt under forandring, som Anne Mette forklarer det og som Hanne Leth Andersen, prorektor ved Roskilde Universitet og medlem af bedømmelsesudvalget fremhæver: Det er meget centralt det du tager fat i for uddannelsesverden, om gymnasiet.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Med fem cases viser Anne Mette i afhandlingen, hvordan ‘det globale’ åbner op for nye muligheder for demokratisk handlingsbaseret dannelse i gymnasieverden. Hun fortæller bl.a. om en klasse fra Langkaer Gymnasium, som samarbejdede med en klasse fra Karachi i Pakistan i et forløb om kultur og urbanitet. Hun citerer en af drengene fra klassen på Langkaer: 

There was no trouble communicating with them, even though we are form to very different cultures. It’s easier to understand a culture if you can put a face on it, and not only form your opinion from the news. They’d hear of us as well, and asked us questions about the Mohammed drawings. That is also a prove that we’re living in a global world; things we do has effect all over the world.

Et citat, som indfanger, det Anne Mette gerne vil vise: ‘Det globale’ er et mulighedsrum for skolerne til at give eleverne en forståelse af verden og menneskene omkring sig, evnerne og viljen til at handle med en global bevidsthed og til at indgå i dialog med andre, som er forskellige fra dem selv.

Netop denne forståelse af ‘det globale’ fremhæver Hanne Leth Andersen, som forfriskende: Det er dejligt at se et andet syn på globalisering end man vanelig ser, som en forhindring. Du ser det som en mulighed. Eva Gunnarson fra Luleå Universitet, som også indgår i bedømmelsesudvalget, tilføjer at Anne Mettes kobling af globaliseringsperspektivet og demokrati er inspirerende.

Eva beskriver Ph.D’en som En originell och spännande avhandling som kan generara vetenskapligt utmanande artiklar såväl teoretiskt som metodologiskt och i praktiken. Hanne Leth Andersen tilføjer: Det er meget stor og ambitiøst at forholde sig til dannelse og demokrati i en verden i forandring og indstiller på vegne af bedømmelsesudvalget afhandlingen til Københavns Universitet.

Med forsvaret afsluttes Globale Gymnasiers opstartsfase og netværket er konsolideret på de 12 skoler. Forude ligger det fortsatte arbejde med at danne danske unge til globale medborgere.

Links: Gymnasiet i det globale – Perspektiver på demokrati, viden og dannelse med Globale Gymnasier som case

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”1143″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Scroll to Top