Folkemødet dag 1: Fang en kendt!

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Jeg har fået et billede med Marianne Jelved! udbryder en af drengene fra Svendborg blot en halv time efter at Folkemødet er officielt åbent. Hans forevigelse af mødet med Kulturministeren var blot et i en lang række af snapshots med kendte politikere og andre (mere eller mindre) magtfulde mennesker, som de 47 elever fra Globale Gymnasier fik taget i løbet af Folkemødets første dag.

Men elevernes engagement og energi bragte mere end hvad der kan vises i billeder. En elev stillede Børne- og Undervisningsminister Christine Antorini spørgsmålet om hvordan hun vil gøre gymnasierne mere globalt orienteret, mens en anden spillede skak mod Kristian Thulesen Dahl (og tabte big time).

Efter en lang dag, tilbage i hytten, blev dagens gerninger vendt: Det var helt vildt at se debatten live nede på havnen, at stå sammen med alle toppolitikerne og se Clement forsøge at styre debatten og vejet: vi skal være bedre til få folk ind i vores telt i morgen, hvordan kan vi gøre det?

Dette spørgsmål vil vi arbejde videre med i morgen fredag, hvor vi også har to events på programmet: Den sorte skole, en flashmob og Innovationstime, hvor de har inviteret Rektorforeningen, Gymnasielærerforeningen, IDA og Dansk Industri ind i deres klasseværelse, for at vise dem hvordan de gerne vil have at undervisningen foregår.