Fire bud på fremtidens gymnasium

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Mikala fra Helsingør Gymnasium var ivrig til at tage noter, da vi fredag på Folkemødet havde inviteret Rektorforeningen, IDA, Dansk Industri og Gymnasieskolen til undervisning anno 2013. Her får du et udpluk fra timen:

Hvilke kompetencer skal man have som gymnasieelev for at være en global medborger?

Forståelse for egen indtægt, empati, sprog, kulturforståelse og historisk viden – Christian fra Rektorforeningen

Opdraget til at være demokratisk borger, kulturforståelse, flere sprog, demokratisk, rumlighed, ansvarlighed, evne til kommunikation, kulturviden, lytte og samarbejde – Lis Vivi fra Gymnasielærerforeningen

Tværfaglighed, åbenhed, kundeforatåelse, kulturel forståelse. – Rene Højmark fra IDA

Sprog, ville verden/nysgerrig, viden om samfundet. – Mads Eriksen fra Dansk Industri

 

Case 1: En fyr der ville være direktør i legoland, hvad skal han kunne?

Tænk nyt, fantasi, positiv, målbevidst – Christian fra Rektorforeningen

Kunne kommunikere, træffe beslutninger, menneskelig indsigt, kreativ, innovativ og få andre til at blomstre – Lis Vivi fra Gymnasielærerforeningen

Faglig indsigt, netværk og gode kontakter – Rene Højmark fra IDA

Kundefokus. Viden om produkt. Tænke ud af boksen. – Mads Eriksen fra Dansk Industri

 

Case 2: En pige er strandet i Kina og blevet syg, hvad skal hun kunne?

Kommunikation, åben for nytænkning , gå-på-mod. – Christian fra Rektorforeningen

Godt job i Brugsen, godt med penge og sproglige kompetencer. – Rene Højmark fra IDA

Hun dør. – Mads Eriksen fra Dansk Industri

Efter de to brainstorming sessions blev de mange kompetencer indsnævret til fem: 

Fantasi, nysgerrighed, kulturforståelse, tværfaglighed og evnen til at kommunikere.

 

Hvordan skal din drømme skole se ud?

Rund skole, væksel virkning trække sig tilbage og fordybe sig. Kommunikation med hinanden med bordene – Christian fra Rektorforeningen

Lille bord, sækkedtole, bærbare computere, tæpper, skillevægge, så man kan ændre lokalerne. Det handler ikke om tænke ud af boksen, det er for langt, men på kanten af boksen. – Lis Vivi fra Gymnasielærerforeningen

Ingen rammer: Frit. Fantasien. Talerstol så man kan sige hvad man vil og møbler man kan flytte på samt en storskærm til kommunikation. – Rene Højmark fra IDA

Tårn til elever så man får fornemmelse af verden, parabol så man kan kontakte resten af verdenen, bibliotek, selvforsynende , idrætsal, skibakke. – Mads Eriksen fra Dansk Industri

 

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_button title=”Se billederne fra innovationstimen her” target=”_self” color=”wpb_button” icon=”none” size=”wpb_regularsize” href=”https://www.facebook.com/media/set/?set=a.469542453115057.1073741836.436876029715033&type=3″][/vc_column][/vc_row]

Scroll to Top