Elevcamp og Global Dyst på Langkaer gymnasium og HF

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Den 1. – 2. marts løb Globale Gymnasiers første elevcamp i 2016 af stablen på Langkaer gymnasium og HF. Det var som sædvanligt et tæt pakket program, denne gang med 7 af Globale Gymnasiers medlemsskoler repræsenteret. Hovedeventet på elevcamp var vores nyudviklede casekonkurrence Global Dyst, hvor elevernes globale kompetencer blev bragt i spil.

Det var en forventningsfuld gruppe unge mennesker, der mødte op på Langkaer Gymnasium og HF for en uge siden for at deltage i Globale Gymnasiers elevcamp. Efter fælles velkomst og frokost blev de kastet ind i elevcampens main event: Global Dyst! Global Dyst er et koncept udviklet af Globale Gymnasier, hvor eleverne i grupper på tværs af skoler og klassetrin bliver udfordret til at udvikle kreative løsningsforslag til reelle problemstillinger fra ‘ den virkelige verden’. Til at hjælpe med det havde vi inviteret repræsentanter fra IKEA og Verdens Bedste Nyheder, som bidrog med en case relateret til deres hverdag som globale aktører og desuden fungerede de som jury for elevernes præstationer.

IKEAs case udfordrede elevernes innovative kompetencer ved at sætte dem til at udvikle et bæredygtigt produkt rettet mod yngre forbrugere. Forslaget skulle afleveres i form af en reklamefilm for produktet, hvor der også skulle indgå argumenter for, hvorfor unge mennesker som målgruppe burde være interesseret i bæredygtige produkter og produktion. Verdens Bedste Nyheders case rettede sig mere til elevernes kritiske sans, og opgaven her var at udvikle et kampagnekoncept til sociale medier, som udfordrede danskernes opfattelse om udviklingslande.

Efter nogle teambuildingøvelser gik eleverne i gang med opgaverne og fik de følgende 3 timer diskuteret, tegnet, filmet, argumenteret, undersøgt og udfordret sig selv. Under voteringen stod det klart, at der været et enormt tæt ræs med mange kvalificerede løsningsforslag. Flest point havde Karla fra Københavns Åbne, Marc fra Ikast-Brande, Abdulaziz fra Kalundborg og Emilie fra Aarhus gymnasium – stort tillykke!

Resten af elevcampen fortsatte i et højt tempo og med stor produktivitet og engagement. Før eleverne sagde farvel kl 12 den 2. marts havde vi nået at:

-evaluere på vores hæfte om globalt medborgerskab

-høre oplæg (og sang) fra Sct Knuds elevgruppe

-lytte til Magne fra Rosborg som er med i vores meningsdannerforløb Min verden – Vores fremtid

-introducere en ny omgang af vores blogstafet Live fra Globale Gymnasier

-evaluere elevgruppernes arbejde og diskutere planer for fremtiden

-mødes med koordinatorerne om at lave  lokale handlingsplaner for FN’s nye verdensmål for bæredygtig udvikling

Og selvfølgelig også en masse hygge! Stort tak til alle elever for denne gang, og et særligt tak til Jonas Engberg fra IKEA og Sophie Rytter fra Verdens Bedste Nyheder.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_gallery type=”flexslider_fade” interval=”3″ images=”2845,2846,2844,2843″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self” title=”Global Dyst” img_size=”large”][vc_gallery type=”flexslider_fade” interval=”5″ images=”2838,2839,2840,2841,2842,2850″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self” title=”Elevcamp” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]