“We are the youth, we shouldn’t keep silent”

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Dagens special: Tour de Future menu – kun 25 kr. Skiltet mødte mig, da jeg en tirsdag i slutningen af april trådte ind i Svendborg Gymnasiums kantine. Sammen med resten af Globale Gymnasiers personale var jeg draget over sundet og syd på, for at se turen mod fremtiden med mine egne øjne.

En fem meter høj oppustelig majs symboliserede samlingspunktet for skolens 1.gere, både i forhold til rum og indhold. Med ordene Velkommen til årets Tour de Future skød Liv og Simone dagens program igang. Sammen med de resterende “globale elever” ville de to piger guide os igennem dagens program.

En faglig tilgang til madbenzin

Igennem en forelæsning om madbenzins oprindelse og konsekvenser fik Tor Jordbo og Jørgen Dinesen, begge undervisere fra gymnasiet, sat dagens tema og problemstilling ind i en kontekst. Pointen værende: vi løber tør for olie og vi har ikke et kvalificeret alternativ, “En ugunstig udvikling, har jeg valgt at kalde det”, siger Tor Jordbo og tilføjer at det vi så har mulighed for at gøre her og nu, mens vi venter på at der findes et holdbart alternativ er at nedsætte vores energiforbrug på andre måder; bliv vegetarer eller veganere!

“You’re from Africa, could you please come up here?”

Liv og Simone fører os fra den naturvidenskabelig verden til næste del af programmet: den personlige fortælling. Elly og Prisca, begge fra Tanzania, overtager mikrofonen.

“Jeg hedder Elly, jeg kommer fra Tanzania, jeg bor i Kilimanjaro, jeg taler engelsk, dansk og swahili”. På gebrokkent dansk sætter Elly sin tale i gang.

So, we are here today to share with you with what we’ve experienced back home, ‘cause if we keep silence, then it will just continue to happen. Det er hans erfaringer med jordtyveri, som Elly taler om, hans erfaringer med internationale virksomheder, som kommer til landsbyer i Tanzania, forhandler med landsbylederen og overtager jorden. Tilbage står resten af landsbyens beboere uden et levegrundlag.

“Every individual in this world knows that there is shortages of food, which is why we shouldn’t allow this kind of investment” siger Elly med reference til madbenzin, og fortsætter: “An investment, which has no connection to the local people”

Prisca slutter fortællingen ved at sætte den ellers komplekse problemstillinger på spidsen: “When they are turning our foods into the fuel, people are starving”

Jernheste og reggaerytmer

Prisca’s ord kickstartede vores cykeltur gennem det sydfynske landskab. På en 20 km lang rute overraskede vi den Svendborgske befolkning med en karavane af pimpede cykler, røde balloner, reggaerytmer og ringeklokker. Bakkerne var høje og humøret højere.

Karavanen kulminerede i Krøyers have med en picnic med gratis mad, grillede majs og garagerock. Alt sammen arrangeret af Svendborg Gymnasium “globale elevgruppe”.

Dagen med eleverne fra Svendborg Gymnasium har gjort indtryk på flere måder, men mest af alt har det været inspirerende at opleve de engagerede elever, som virkeliggør Elly’s ord: we are the youth, we shouldn’t keep silent.