Kenya i kikkerten
[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Kreative samtaler opstod, da en meget blandet gruppe mødtes omkring deres passion om Kenya og formidling af globale forhold til Globale Gymnasiers Kenyaseminar 27. Januar 2015.
De første frø blev sået til fremtidige samarbejder mellem gymnasier og danske virksomheder med aktiviteter i Kenya, da både undervisere og virksomhedsrepræsentanter deltog i Globale Gymnasiers seminardag med fokus på det østafrikanske land. Via disse samarbejder kan lærerne blandt andet give deres elever indsigt i, hvilke globale kompetencer det kræver at arbejde i et internationalt miljø, ligesom det kan være en øjenåbner for eleverne, at der er store muligheder i vækstmarkeder som Kenya, hvor mange innovative og dygtige lokale unge fører an på nye initiativer.
Samtidig kan sådanne samarbejder være med til at nedbryde stereotyper om Afrika som et sted fyldt med fattigdom og håbløshed. På seminaret foreslog Jacob Rasmussen, assisterende professor fra RUC, desuden, at lærerne yderligere kan fokusere på de positive historier fra Kenya ved at tage udgangspunkt i populærkultur såsom urbanisering, musik, middelklasse og litteratur.
Gymnasiernes erfaring
Undervisere fra Kalundborg Gymnasium og HF samt Grenaa Gymnasium bød i løbet af dagen ind med cases fra deres arbejde med studieture til og undervisningsforløb om Kenya. For eksempel har lærere fra Kalundborg lavet et historieforløb om kulturmøder og et forløb i naturgeografi med titlen ’Kampen om vandet’.
De deltagende lærere diskuterede, hvordan de finder tid til disse aktiviteter i en travl hverdag, men lagde samtidig vægt på, at det er alt besværet værd, når eleverne blandt andet igennem personlig kontakt til kenyanske elever får en unik mulighed for at opnå kulturforståelse og få indsigt i de kræfter, som er på spil i den globale verden.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1570″ alignment=”right” border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]