Innovativ HF-elevcamp forude

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Den kreative hjernehalvdel arbejdede i højeste gear, da en flok undervisere fandt sammen på Kalundborg Gymnasium for at planlægge den tredje fælles innovationscamp for HF-elever fra Globale Gymnasier.

Campen er en del af Globale Gymnasiers HF-program og er blevet til i et samarbejde mellem tre af netværkets gymnasieskoler: Ikast-Brande, Københavns Åbne og Kalundborg. Formålet er at arbejde innovativt og tværfagligt med et specifikt tema igennem et forløb, der kulminerer i en fælles innovationscamp for elever fra alle tre gymnasier.
 Dette års tema er Demokrati og globalisering, og programmets aktiviteter relaterer sig dels til elevernes egne erfaringer og dels til globale samfundsmæssige problemstillinger.

Programmet løber over tre faser: Planlægning, realisering af undervisningsforløb og til sidst en elevcamp. Undervisningsforløbene er målrettet Kultur og samfundsfagsgruppen, og selvom de enkelte skoler tilrettelægger deres egne forløb, skal de indeholde innovative og inddragende metoder.
 Tanken bag programmet er, at eleverne i tiden op til campen skal undersøge demokratiets vilkår og udvikling op igennem historien, både i dansk og udenlandsk perspektiv. Undervejs skal eleverne identificere problematikker i forhold til deres egen demokratiske deltagelse som unge medborgere og disse problematikker skal eleverne i fællesskab komme med reelle løsningsforslag til, når de mødes på campen.

Hvis resultatet skal være innovativt, må planlægningen også være det; og de ansvarlige lærere sparede absolut ikke på de kreative metoder, da de skulle fastlægge campens indhold. I slutningen af dagen havde de både produceret en lang liste af idéer til campen og en stor stak post-its med gode idéer “til en anden gang”. HF-eleverne fra de tre skoler kan glæde sig til en rigtig spændende og udfordrende camp i marts![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1410″ border_color=”grey” img_link_large=”yes” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]