Huskunstner på Langkaer

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Kulturkollage, hyperreelle produkter og kunsten at tænke. Langkaer Gymnasium har haft besøg af Huskunstner-projektet Mobile Verdener.

”Our video is a metareflection on the creative process. We wanted to show how ideas are created”, forklarer Denis Levin om videoen, der spiller på storskærmen på Langkaer Gymnasium. Værket, som han har lavet med Astrid, Johanna og Maja, hedder Brainstorm – or how ideas are born. I beskrivelsen forklarer eleverne:

”At first we were making an idea-map and we were brainstorming about the project. And then we realised that the brainstorm itself is art, art of thinking, of innovating something new, art of creativity. So we decided to present our thoughts in the form of a video in order to show what happens in our heads, while we are creating ideas.”

Eleverne har skabt værket i løbet af de sidste to uger i Huskunstner-projektforløbet Mobile Verdener. Det er kunstner Asmund Havsteen-Mikkelsen, der har undervist eleverne på to introduktionsdage, og efter to ugers forberedelse er eleverne nu klar til at lægge sidste hånd på projekterne og gøre klar til den store fernisering for skolens andre elever.

En anden gruppe har designet og bygget en cykel. Samtidig har de i al hemmelighed lavet en falsk virksomhed med marketingsanalyser, hjemmeside og produktstrategi for cyklen.  De ønskede at se, om nogen ville tro på, at cyklen er et rigtigt produkt solgt af en rigtig virksomhed. Værket leger med hyperrealitet og stiller dermed spørgsmålet om, hvornår ting bliver virkelige.

En tredje gruppe elever har bygget en tredimensionel kollage. Boksen repræsenterer stereotype forestillinger om dansk kultur gennem billeder af den Lille Havfrue, smørrebrød og lakrids. Men også andre motiver har fundet vej: Kählervaser, solskinspudder og sætningen ”du skylder mig 2 kroner”. Idéen er at vise både gode og dårlige aspekter af Danmark og dansk kultur. Pigerne bag værket tror, at skulpturen kan virke provokerende på dem, der holder fast i et glansbillede af dansk kultur.

Huskunstnerprojektet er et led i undervisningen i visual arts på IB-uddannelsen. Ellen Rokkjær er lærer for eleverne og har stået for undervisningen i de to uger mellem Asmund Havsteen-Mikkelsens besøg. Og i den tid har eleverne været meget motiverede. Hun fortæller, at de har brugt alle deres mellemtimer på arbejde med deres værker. For Ellen Rokkjær giver Huskunster-forløbet  god mening, fordi en del af IB-elevernes eksamen handler om, at eleverne selv skal kurere en udstilling. ”De skal lære, at der er en verden uden for værket”, forklarer Ellen Rokkjær.