Historieforløb, flygtningekrisen, STX, 3g
For mere info: se@rosborg-gym.dk
Kernestof: Antikkens samfund, europæisk integration, nye grænser og konflikter
Globale kompetencer: Det nåede vist nærmest hele hjulet rundt.
Forløbet belyser flygtningekrisen i tre spor: dens årsager i Mellemøsten – især den syriske borgerkrig, dens betydning for EU, og vurdering af de historiske paralleller, der trækkes i debatten til Romerrigets fald.
Modul | Indhold | Anbefalelsesværdigt materiale og øvelser |
1 | Intro til flygtningekrisen | Kronik i Jyllandsposten af Bent Jensen: Vor tids folkevandring om flygtningekrisen, dens årsager, EU’s skyld, dens konsekvenser og dens historiske paralleller. |
2 | Israel-Palæstinakonflikten | |
3 | Islamiseringen af Mellemøsten | |
4 | Irakkrigen 2003 | Eleverne arbejdede med Irakkrigen med fokus på beslutningsgrundlaget for krigen samt synet på krigens konsekvenser ca. 10-12 år senere. |
5 | Det arabiske Forår og Syrien | |
6 | Den syriske Borgerkrig | Eleverne omskrev artikler fra dr til Russia Today og Sana: http://sana.sy/en/ og agerede spindoktor for Assad og Putin. |
7 | EF | |
8 | Besøg fra den syriske flygtning Mohammed | Mohammed Alwan fortalte om sin tid i Syrien under borgerkrigen, sin flugt og sin tilværelse i Danmark. |
9 | EU | Udgangspunkt i Politikens EU-karikaturer fra 10.9.2016 |
10 | EU i dag | Eleverne lavede en miniavis i docs om EU’s udfordringer |
11 | Civilisationernes fødsel | |
12 | Romerriget 1 | |
13 | Roms fald og historiebrug | Eleverne arbejdede med historiografien om Roms fald ud fra eksempler fra en række lærebøger, sammenlignede dem og vurderede derudfra rimeligheden i brugen af Roms fald ifm. flygtningekrisen. |
14 | Afslutning |