Elever fra Ørestad Gymnasium tegner fremtidens Globale Gymnasier

Hvordan skal Globale Gymnasiers nye website se ud? Hvorfor ikke spørge brugerne? Netværket har crowdsourcet design-opgaven til to Multimedie-hold på Ørestad Gymnasium, som har kastet sig ud i opgaven med krum hals.

Det er practice-what-you-preach i sin reneste form. Global undervisning handler jo netop om at lade eleverne arbejde med virkelige udfordringer. Derudover har eleverne da også om nogen fingeren på pulsen ift. hvad der ser godt ud siger Anna Forrest fra Globale Gymnasier, i forbindelse med at hun var ude på Ørestad Gymnasium for at præsentere eleverne for opgaven.

Opgaven har stof til alle. Den åbner op for at arbejde med webdesign, logotypes og mediekredsløb. En elev fra 3.g udtaler om projektet: Jeg synes, der er en rigtig god måde at lære på, og det er sjovt at vide, at det man arbejde med, rent faktisk bliver brugt ’ude i virkeligheden’. Globale Gymnasier tog tilbage i oktober kontakt til lærer Claus Witfelt, som underviser i Multimedie på Ørestad Gymnasium. Claus var fra begyndelsen meget entusiastisk omkring projektet, med hans egne ord: Vi er meget glade for autentiske opgaver, som det at skabe et websted, logo, farve-profil, skrifttyper og mediekredsløb for netværket. Det er virkeligt en interessant opgave for mine dygtige multimedie-elever!

Netop autenciteten, som Claus fremhæver, er en af byggestenene i global undervisning. Eleverne vil arbejde med opgaven frem til midten af december, hvor de endelige resultater vil blive præsenteret for Globale Gymnasier. Ud over at elevernes arbejde vil blive givet videre til den grafiker, som skal designe netværkets website, vil produkterne også kunne findes her på hjemmesiden i slutningen af december.