“Det eneste store bogstav i BRIK, er K’et for Kina”

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Allerede på den korte vej fra Ørestad metrostation til Ørestad Gymnasiums hoveddøre var det tydeligt at mærke at denne morgen sidste onsdag i februar var anderledes end andre skolemorgener. I stedet for at bevæge sig målrettet mod klasselokale 241 eller gruppemiljø 314, samledes eleverne i større grupperinger i gymnasiets aula. Jeg fandt hurtigt Karen Wagner, som jeg havde mailet med på forhånd (tak google, for at gøre fremmede let genkendelige) og hun forklarede mig systemet bag kaosen: hele skolen havde studieretningsdag. Jeg var selv taget herud for at følge 1., 2. og 3.Fs globale dag i det kinesiske tegn.
[/vc_column_text][vc_column_text]Først på dagsorden: Susanne Hyldenlund, tidligere konsul i Kina, nu hårdtarbejdende embedskvinde i Erhvervs- og vækstministeret. Susanne ledte med fast hånd og et højt lixtal eleverne igennem BRIK-lande, disponible indkomster og eksportmarkeder. Summen af hendes pointer: “Der er kun et stort bogstav i BRIK og det er K’et for Kina”

Susannes oplæg fungerede som springbræt for dagens videre arbejde, hvor eleverne i selvvalgte workshops arbejdede med forskellige problematikker under den brede paraply Kina.

Til at støtte elevernes i deres arbejde havde planlægningsgruppen, som bestod af både elever og lærere fra alle tre klasser, udarbejdet et resourcerum til hver workshop med artikler, film og links. Derudover havde en af lærerne også lavet en aftale med Liao Dung, en dansk-kinesisk gymnasielærer, som eleverne stillede alverdens spørgsmål (hvad skal man med google, når man har en ægte kineser?).

Fremfor en klassisk spørg-svar-model var arbejdsmodellen for workshopgrupperne struktureret som følger: vælg en problematik – stil et spørgsmål – undersøg hvorfor dette er et spørgsmål man kan stille – dokumenter jeres undersøgelse i et valgfrit digitalt format.

Produkterne: videoer, puppet-shows, præsentationer, blog-posts, artikler, podcasts, you name it. På få timer havde eleverne produceret materialer, som til sammen gav et grundigt indblik i hvilke problematikker, det er man kan beskæftige sig med, når man arbejder med Kina – og dette lykkedes selvom eleverne undervejs måtte klare en mur af det moderne gymnasiums benspænd i form af ændrede planer, ændrede lokaler og en række uundgåelige teknologiske udfordringer.

Idéen til den globale dag opstod i efteråret da Karen, Jens (fra filmen) og række andre undervisere og elever fra Ørestad Gymnasium var på workshop hos Globale Gymnasier. Siden workshoppen har planlægningsgruppen holdt møder for at udvikle og færdiggøre dagens program.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_video link=”https://vimeo.com/60999135″][vc_button title=”Se alle elevernes produkter her!” target=”_self” color=”wpb_button” icon=”none” size=”wpb_regularsize” href=”https://sites.google.com/a/oegnet.dk/globaliseringsstudieretningen—studieretningsdag/”][/vc_column][/vc_row]

Scroll to Top