EU på studieturen
Brug gymnasiets studietur til at arbejde med EU og belys unge i forskellige europæiske landes syn på forskellige EU-temaer – eksempelvis uddannelse, arbejdsmuligheder og migration i Europa.
Dette undervisningsforløb er udviklet efteråret 2020 af Globale Gymnasier, Arben Deliu, Rosborg Gymnasium og Jørn Sørensen, Ikast-Brande Gymnasium.
Har modtaget tilskud fra Europa-Nævnet.
Kategori:
- Fag: Samfundsfag og historie (eventuelt et af fagene i samarbejde med sprogfag eller naturvidenskabelige fag)
Tid:
- 10 lektioner af 70 min. + selve studieturen
Formål
Formålet med materialet er skabe inspiration til, hvordan man kan bruge gymnasiets studietur til belyse unge i forskellige europæiske landes syn på blandt andet uddannelse, arbejdsmuligheder og migration i Europa. Der arbejdes desuden med EU-identitet, menneskerettigheder og demokrati samt samarbejde om covid-19 problematikken. Der arbejdes i forløbet med EU-temaerne set fra et ungdomsperspektiv, og der er fokus på elevernes egen empiriindsamling af viden på området og i mindre grad det institutionelle og begrebstunge perspektiv på EU. Det er intentionen, at forløbet skal fremme debat og oplysning på gymnasiet om EU og EU’s rolle i temaer, der berører unges liv. Ved at arbejde med EU-temaer fra et ungdomsperspektiv forventes det dermed, at unges interesse for arbejdet med EU øges og lysten til engagere sig i demokratisk i de valgte temaer øges. Materialet er udarbejdet med udgangspunkt i samfundsfag og historie, men der lægges også op til samarbejde mellem enten samfundsfag eller historie og sprogfag/naturvidenskabelige fag på “EU på studieturen”. Som eksempel er der i dokumentet om EU-temaer henvist til materiale på forskellige sprog, som ligeledes kunne indgå i studieturssamarbejder med sprogfag.
Relation til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling:
Mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Følgende kernestof kan komme i spil i forløbet:
Samfundsfag A:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Historie A:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Følgende faglige mål kan komme i spil i forløbet:
Samfundsfag A:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Historie A:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Globale kompetencer:
- Global faglighed:
- Inddrag aktuelle globale problemstillinger
- Materiale fra forskellige lande og kulturer
- Interkulturel dannelse:
- Faciliter ansigt til ansigt-møder
- Forstå og respekter kulturelle normer og forskelle
- Øv god kommunikation med folk med en anden baggrund
- Horisont:
- Skift synsvinkel – se verden med andre øjne
- Skab nysgerrighed for at forstå andre kulturer
- Kaosparathed og handling:
- Stimuler handlekraft – og vilje til at gøre noget selv
- Træn samarbejde og projektarbejde
Materialer:
- Lærervejledning med detaljeret lektionsplan
- Ressourcerum om EU-temaer
- Metode på studieturen
Lær:
- Eleverne lærer om EU og om udvalgte underemner, hvor EU spiller en vigtig rolle. Der skal vælges mellem følgende temaer og eventuelt undertemaer:
- Samarbejde eller konkurrence i EU og Europa under Covid-19
- Identitet – EU-borger?
- Demokrati og menneskerettigheder i EU
- Migration i EU og Europa
- Eleverne introduceres til kvalitativ metode (interview, observation) og dette anvendes i praksis på selve studieturen.
- Eleverne lærer at bearbejde interviews (transskription + kodning)
- Eleverne indgår i en faglig dialog om temaer, der vedrører EU og unge i Europa og EU’s rolle på disse områder.
Gør:
Se detaljeret lektionsplan i lærervejledningen.
Før studieturen:
- Eleverne introduceres til de forskellige EU-temaer, og der foretages gruppedannelse på baggrund af interesse for tema.
- Eleverne laver søgearbejde i ressourcerummet om deres valgte EU-tema.
- Eleverne introduceres til metoderne der skal anvendes på studieturen.
- Eleverne udabejder interviewguide til interviews på studieturen på baggrund af deres viden bl.a. fra ressourcerummet.
Under studieturen:
- Byvandring/sociologisk rundtur hvor der udfyldes observationsskema og foretages interviews af folk på gaden
- Besøg på lokalt gymnasium hvor der foretages interviews af jævnaldrende.
- Korte oplæg/foredrag fra videnspersoner, hvorefter eleverne igen kan foretage interviews af disse eksperter.
- Der laves indledende bearbejdning af interviews.
Efter studieturen:
- Interviews bearbejdes (gerne transskription og kodning)
- Interviews analyseres og sammenlignes i forhold til viden fra ressourcerummet.
- Udarbejdelse af 25 min. fremlæggelse om deres valgte EU-tema
- Debat om udvalgte konklusioner fra arbejdet med unge i forskellige europæiske landes syn på forskellige EU-temaer – eksempelvis uddannelse, arbejdsmuligheder og migration i Europa.
Del:
- Som afslutning deles klassen således, at grupperne fremlægger for hinanden to og to. Efterfølgende enes disse to grupper om tre-fire konklusioner, der kan rejses af deres temaer.
- Klassen samles, og gruppernes konklusioner skrives på tavlen.
- Læreren udvælger nogle konklusioner, som diskuteres med klassen med “Four corners-metoden”, hvorved eleverne aktivt skal tage stilling i debatten. Eleverne skal her stille sig et bestemt sted i klassen alt efter om, de er meget enige, enige, uenige eller meget uenige i udsagnet/konklusionen.
- Der reflekteres afslutningsvist over, hvilken ny viden om EU-temaer der er opnået samt hvilke globale kompetencer, der har været i spil under forløbet.