Lancering af verdensmålene.dk og bogen “Bliver verden bedre?”

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Verdensmålsmuffins, verdensmålsflag og rapmusik. Der var gjort klar til fest i FN-Byen, da FN’s Udviklingsprogram UNDP, MS Actionaid og Globale Gymnasier d.1.september lancerede det nye læringssite www.verdensmålene.dk og bogen Bliver verden bedre?

De ca.250 deltagere til arrangementet fik blandt andet et inddragende og inspirerende oplæg fra Staffan Landin (hovedforfatter til bogen Bliver verden bedre?) om, hvordan vi bør lade os oplyse af fakta om verden fremfor forestillinger baseret på fordomme og mediernes ofte ensidige formidling af negative historier.

Staffan Landin pointerede, at vi skal anvende statistik og fakta til at skabe os et reelt billede af verden og på den baggrund, er vi godt rustet til at skabe en bedre verden. Staffan henviste til, at det er muligt at finde flere fakta og statistik om verdens udvikling på www.verdensmaalene.dk/fakta/trends-og-statistik og www.gapminder.org. Han kom i sit oplæg blandt andet med følgende eksempler.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3117″ img_size=”large” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Overrasker det dig for eksempel, at vi har mindre krig og konflikt i verden end nogensinde før? Andelen som dør i krig og konflikt stiger ikke, som tabellen til her viser.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3086″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Staffan slog desuden fast, at det er vigtigt at vide, at udryddelsen af ekstrem fattigdom er inden for rækkevidde. Det begrundede han med figuren her:[/vc_column_text][vc_single_image image=”3087″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Staffans oplæg blev fulgt op af en debat med fire elever fra Globale Gymnasier, som i forbindelse med projekt ”Sæt verdensmålene på skoleskemaet” har været på et meningsdannerkursus. I debatten blev der sat fokus på, hvorfor målene er relevante for unge i Danmark, og hver debattør fik lov til at vælge og argumentere for det mål, som betyder mest for dem hver især.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”3142″ img_size=”medium”][/vc_column][vc_column width=”3/4″ css=”.vc_custom_1473163020237{padding-left: 50px !important;}”][vc_column_text]Verdens udfordringer skal løses sammen. Disse udfordringer må ikke kun forpligte regeringerne i verden, det kræver fælles handling og bevidsthed at løse dem. Osse fra befolkningen.  (Rask, Københavns åbne Gymnasium)

 

Jeg synes, at mål 10 om at mindske ulighed er vigtigt. Både i landene og i mellem landene. Vi skal både tænke stort, det vil blandt andet sikre stabilitet i økonomien i udviklingslandene. Men også mere småt (og hverdags-agtigt), det vil sige forbedre inklusion af alle slags mennesker (køn, religion, race, økonomisk status mm.) inden for flere slags sammenhænge. Ulighed påvirker vores muligheder i de forskellige lande verden over, men også mellem dig og mig. Det skal der laves om på. (Karina, Ørestad Gymnasium).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]En række talere fra Udenrigsministeriet og de tre organisationer bag læringssitet kom ligeledes med deres input til arbejdet med verdensmålene i gymnasierne.

Verdensmålene er konkrete, de er hvad man kunne kalde didaktiserbare. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig det fag, den lærer eller den elev, for hvem det ikke vil give mening både fagligt og menneskeligt, at arbejde med et eller flere af de 17 mål. Og verdensmålene giver et godt afsæt for at forstå sig selv, forstå den udvikling der helt naturligt er i at være dansk, i en global kontekst. (Anne-Birgitte Rasmussen, Rektor Københavns åbne Gymnasium).

Vi skal ikke blot vente til I bliver gamle og fornuftige. Det er nu vi skal spørge jer og får jer med på vognen fordi I kan tænke ud af boksen, I kan tænke anderledes, og I er ikke blevet formet af gamle strukturer og traditioner. (Camilla Brückner, Director, UNDP Nordic Office)[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3131″ img_size=”large” alignment=”right”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Få mere information om lanceringseventet, læringsitet og bogen “Bliver verden Bedre”:

Hør indslag i P1 Orientering her.

Læs artikelen “Menneskeheden har det historisk godt” i Kristeligt Dagblad her.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1473163117266{border-radius: 10px !important;}”][vc_column][vc_column_text]Baggrund:

FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling er den hidtil mest ambitiøse plan for verdens fremtid. Inden 2030 skal fattigdom og sult høre fortiden til, alle skal have adgang til uddannelse, sundhed og ordentlige jobs, og vi skal have fundet løsninger til at passe bedre på naturen og klimaet. For at komme i mål er der brug for at alle, kender til planen, så de kan være med til at føre den ud i livet over de næste 15 år.

 

Som bidrag til denne store opgave er FN’s Udviklingsprogram UNDP, Globale Gymnasier og MS Actionaid gået sammen, og har leveret et nyt læringssite om Verdensmålene målrettet danske gymnasieklasser, så de nemt kan sætte verden på skoleskemaet. På læringssitet findes detaljeret baggrundsinformation på dansk om den nye 2030 Dagsorden og hvert af de 17 mål, som tilsammen udgør verdensmålene. Det indeholder desuden konkrete undervisningsøvelser til brug i en lang række fag som bl.a. samfundsfag, historie, naturgeografi, dansk, engelsk og biologi.

 

Et kernelement i det nye læringssite er UNDP’s bog Bliver verden bedre? I bogen forklares centrale spørgsmål om udvikling på enkel vis, og der stilles skarpt på verdens udviklingstilstand og de enorme fremskridt, der er opnået gennem de sidste årtier. Det er vigtigt at vide, at er er sket store udviklingsfremskidt de sidste 25 år, og at det faktisk er realistisk at nå målene inden 2030.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Scroll to Top