I sproget er jeg
Forløb om kulturmødet
Placering:
Tidligt i SR-forløbet (starten af de nye klasser – godt ryste-sammen-forløb)
Kompetencer:
- global (sprog som udtryk for kultur og identitet)
- innovation (produktion af produkt til en aftager/målgruppe – se projektopgaven)
- karriere (kulturteori og kulturforståelse)
Globalt fokus:
- kaosparathed og handling
- interkulturel dannelse
Globale kompetencer:
- stimulere handlekraft og viljen til at gøre noget selv
- træne samarbejde og projektarbejde
- fokusere på kreativitet, åbenhed og nytænkning
- facilitere ansigt til ansigt møder
- forstå og respektere kulturelle normer og forskelle
- øve god kommunikation med folk med en anden baggrund
Teori:
- kulturteori (Geert Hofstede)
- sociolingvistik: dialekt, etnolekter, kronolekt og sociolekter
- analyse af lyrik (Yahya Hassan)
- sætningsanalyse (Yahya Hassan)
Materiale:
- Udgangspunkt i filmen ”I sproget er jeg” (globalisering og sprog) – 64 min.
- Adichi: TED talk (The danger of a single story)
- Yahya Hassan: “Yahya Hassan”
- KUs hjemmeside om dialekter og etnolekter + sprogkort: dialekt.ku.dk/sprog
- Mette Vedsgaard Kristensen: ”Wallah, det er fucked up det her” (artikel)
Øvelser:
- hvor mange sprog taler vi i klassen?
- lytte til dialekter og tale om fordomme
- oversættelse af fædrelandssange (eleverne medbringer selv sange fra deres egen kultur)
- dataindsamling: optage sprog (dialekt, kronolekt, etnolekter og sociolekter)
Projekt:
Kontakte sprogcenter og høre fra brugerne, hvad der er svært ved dansk sprog og/eller kultur – derefter laver eleverne mini-instruktionsvideoer/lydoptagelser
Skriftligt arbejde:
- Analyse af “Commencement address at Wellesley College 2015” by Chimamanda Ngosi Adichi
- Stilesættet om Danske sprog (HTX)
Eksamen:
Mulighed for både litterære og sproglige spørgsmål
Kontakt
Mette Haack /Aarhus Gymnasium
mh@aarhustech.dk