I sproget er jeg

Forløb om kulturmødet

Placering:

Tidligt i SR-forløbet (starten af de nye klasser – godt ryste-sammen-forløb)

Kompetencer:

  • global (sprog som udtryk for kultur og identitet)
  • innovation (produktion af produkt til en aftager/målgruppe – se projektopgaven)
  • karriere (kulturteori og kulturforståelse)

Globalt fokus:

  • kaosparathed og handling
  • interkulturel dannelse

 Globale kompetencer:

  • stimulere handlekraft og viljen til at gøre noget selv
  • træne samarbejde og projektarbejde
  • fokusere på kreativitet, åbenhed og nytænkning
  • facilitere ansigt til ansigt møder
  • forstå og respektere kulturelle normer og forskelle
  • øve god kommunikation med folk med en anden baggrund

Teori:

  • kulturteori (Geert Hofstede)
  • sociolingvistik: dialekt, etnolekter, kronolekt og sociolekter
  • analyse af lyrik (Yahya Hassan)
  • sætningsanalyse (Yahya Hassan)

Materiale:

  • Udgangspunkt i filmen ”I sproget er jeg” (globalisering og sprog) – 64 min.
  • Adichi: TED talk (The danger of a single story)
  • Yahya Hassan: “Yahya Hassan”
  • KUs hjemmeside om dialekter og etnolekter + sprogkort: dialekt.ku.dk/sprog
  • Mette Vedsgaard Kristensen: ”Wallah, det er fucked up det her” (artikel)

Øvelser:

  • hvor mange sprog taler vi i klassen?
  • lytte til dialekter og tale om fordomme
  • oversættelse af fædrelandssange (eleverne medbringer selv sange fra deres egen kultur)
  • dataindsamling: optage sprog (dialekt, kronolekt, etnolekter og sociolekter)

Projekt:

Kontakte sprogcenter og høre fra brugerne, hvad der er svært ved dansk sprog og/eller kultur – derefter laver eleverne mini-instruktionsvideoer/lydoptagelser

Skriftligt arbejde:

  • Analyse af “Commencement address at Wellesley College 2015” by Chimamanda Ngosi Adichi
  • Stilesættet om Danske sprog (HTX)

Eksamen:

Mulighed for både litterære og sproglige spørgsmål

Kontakt

Mette Haack /Aarhus Gymnasium

mh@aarhustech.dk

Scroll to Top