Gudstjeneste
[vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]
Grenaa Gymnasium:
Dannelsestur & komparativ analyse
af to gudstjenester.
Som led i en 3g dannelsestur til København med elever fra Grenaa Gymnasium, bestod programmet af en række forskellige interkulturelle aktiviteter og ét af programpunkterne var at sammenligne den danske folkekirke med andre kirker. Derfor deltog eleverne i en international gudstjeneste på engelsk i Sakramentskirken på Nørrebro, som er katolsk, samt et aftenarrangement i Vor Frue Kirke i København.
Netop Sakramentskirken rummer folk med meget forskellige etniske baggrunde og har dermed et stærkt internationalt fokus. Eleverne var opslugte af oplevelserne – de fik indblik i noget, de ikke havde set før og blev dermed udfordret på deres opfattelse af sig selv og af andre.
Eleverne havde et overskueligt antal fokuspunkter, de skulle overveje undervejs for at sætte ord på forskelle og ligheder. Fokuspunkterne var:[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3511″ alignment=”center” css=”.vc_custom_1497372803835{margin-top: 100px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]
- Rummets indretning
- hvordan er kirkerummet indrettet og hvor befinder de forskellige aktører sig under gudstjenesten?
- Handlinger
- hvad sker der konkret under gudstjenesten?
- Deltagerne
- hvem er deltagerne? Beskriv dem kort
- hvordan er relationen mellem modtagere af gudstjenesten og dem, der foretager gudstjenesten?
- Adfærd
- hvad gør præsten/prædikanterne?
- hvilken rolle spiller deltagerne? – Hvad foretager de sig undervejs?
- Sprog
- hvordan tales/synges der i kirken?
- hvordan er tonen generelt i kirken?
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]