Hvad er korruption?

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]I april 2017 var fire klasser fra Kalundborg Gymnasium samlet til et fælles modul om temaet korruption. Vi startede med et oplæg af Knut Gotfredsen fra Transparency International, som fortalte om organisationens arbejde og gav en introduktion til, hvad korruption er, og hvordan det måles i korruptionsindekset.

Knut gav herefter nogle eksempler på, hvad man kan gøre for at bekæmpe korruption og fortalte om nogle aktuelle sager i ind- og udland. Det var spændende for eleverne at få besøg af en ekspert på området. Det var især spændende, at høre om Knuts beskrivelser af aktuelle sager, og hans egen personlige historie om, hvordan det gik op for ham, at der er meget mere korruption i Danmark, end vi ofte går og tror. Man skal bare åbne avisen, og der kan man ofte hurtigt udpege et par sager, som falder ind under definitionen af korruption.

I anden halvdel af modulet arbejdede eleverne i grupper med rollespilsfilmene på www.korruption.globalegymnasier.dk. Rollespilsfilmene blev godt modtaget, og det interaktive aspekt var især en god indgang til at skulle diskutere emnet. Det hele blev afrundet med en fælles opsamling for alle tilbage i samlingssalen.

Marie Sandvad, Kalundborg Gymnasium

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3521″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” css_animation=”bottom-to-top”][/vc_column][/vc_row]