Det vi ikke kan lære på skolebænken

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Globale Gymnasier har stillet Helene fra 2.f på Københavns Åbne Gymnasium tre spørgsmål før hun drager med resten af sin klasse til Rwanda på studietur.

GG: Hvorfor skal I til Rwanda og hvad skal I lave dernede?
Helene: Vores klasse har fået mulighed for at tage på studietur til Rwanda. Dette er kun blevet muligt fordi ADRA har givet økonomisk støtte til hele projektet. Vi skal bl.a. undervise på en katolsk skole, belære om dansk kultur og hvad der fylder noget i vores egen hverdag. Derudover skal vi prøve at følge en klasses undervisning, for at se hvordan det fungere dernede. Det er også planlagt at vi skal besøge et mindested for folkemordet, der foregik tilbage i 1994. Den sidste dag afslutter vi turen med en safari og oplever naturen og dyrelivet i Rwanda.

GG: Beskriv Rwanda (som du forestiller dig det er)
Helene: Jeg forestiller mig at Rwanda er et meget specielt land at besøge, udelukkende pga. folkemordet, der splittede de to befolkningsgrupper fuldstændig ad. Vi har hørt fra kilder, at man absolut ikke snakker om folkemordet i dag, da det er noget folk dernede forsøger at fortrænge. Jeg glæder mig til at opleve sammenholdet i landsbyerne og se hvordan de får det hele til løbe rundt mellem Hutuer og Tutsier. Og dernæst også at se om det egentlig stadig spiller en rolle, hvilken befolkningsgruppe du tilhører.

GG: Hvad tror du du får ud af turen?
Helene: Jeg tror at det er en oplevelse for livet. Jeg tror du får et andet syn på verden og et helt andet syn på livet. Jeg er overbevist om, at de mennesker vi vil møde dernede vil lære os ting, vi ikke har mulighed for at lære hjemme på skolebænken i Danmark.

Helene vil blive stillet præcis samme spørgsmål, når hun vender hjem fra Rwanda i midten af september.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row]