Rap it out!
[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Det er onsdag. Klokken er lidt over otte. Eleverne fra 2.V på Helsingør Gymnasium er samlet i skolens auditorium. Klassen samfundsfagslærer stiller spørgsmålet:
Skal Danmark og Vesten hjælpe lande i Mellemøsten med at udvikle demokrati?
Noget sker i det øjeblik eleverne begynder at diskutere spørgsmålet i deres grupper. Er det spørgsmålets holdningsmæssige karakter? Er det den etiske undertone? Argumenterne for og imod bliver vendt og drejet, analyseret til bunds.
Mette har stillet spørgsmålet, som opvarmning til at klassen i dag får besøg af femten rappere fra Palæstina, Egypten og Libanon. Rapperne er inviteret til Danmark af Rapolitics , en organisation, som tror på at rap kan være et værktøj til at forandre samfundet og som arbejder med at give unge rappere fra Danmark og Mellemøsten viljen og styrken til at gøre det.
Allerede da rapperne træder ind i rummet indtager de det. Hi! I’m Rami, from Egypt and I’m a rapper, siger en stor gut, som mest af alt ligner en flink familiefar. Et par af rapperne præsenterer sig, fortæller hvorfor de rapper; I’m here because of the Revolution, og hvilke priser de har fået; Then I got a prize from MTV. Det er tydeligt at det er både velrenomerede rappere og upcoming stars at vi har med at gøre her.
Før eleverne selv kommer igang med at rappe, må de kende den arabiske raps ophav. Dokumentaren Slingshot HipHop fortæller historien om palæstinensiske Tamer Nafar, Mellemøstens første rapper. Dokumentaren viser Gaza-stribens unge mennesker, som prøver at erstatte stenkast med verbal mudderkast. Det er unge, som ser samfundet blive destrueret for øjnene af dem og har minimale muligheder for at ændre udviklingen. Billederne taler deres eget sprog og en følelse af frustration rammer os der ser på.
Denne frustration bliver udgangspunktet for elevernes egne tekster. Rapperne får hver deres gruppe af elever at arbejde med. Spørgsmålet lyder: What do you want to change about your society? Spørgsmålet virker for nogle af eleverne lidt svært, set i lyset af dokumentaren, men alligevel finder flere af dem frem til problematikker, som betyder noget for dem: euforisrende stoffer, frihed, ansvar, medborgerskab, konflikthåndtering og klimaet.
Jeg spørger Christoffer fra klassen hvad han får ud af dagen, hans svar lyder: At rapmusik ikke kun kan handle om damer, penge og biler, men i den gad også fungerer som et talerør for unge mennesker, der udtrykker deres meninger og holdninger om noget så vigtigt som religion, politik og krig, var en øjenåbner for mig og fortsætter: At høre historien fra personer som er dybt involveret i konflikterne giver dig en indsigt, som er umulig at få fra en bog eller en tv-udseendelse.
Dagen kulminerer til beats fra en af rappernes mund og elevernes knipskarpe rim, som sætter ord på de frustrationer, som eleverne går med til hverdag, for selvom Danmark ikke er Gazastriben, kan vi sagtens gøre samfundet bedre, hver især og sammen.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_video link=”https://vimeo.com/74611163″][vc_column_text]Se billeder fra dagen her.
Mette havde inddraget besøget fra Rapolitics som en del af samfundsfagsundervisningen i demokrati og medborgerskab. Deres workshop er også relevant i sprogundervisning og retorik. Vil du også have Rapolitics ud i din undervisning? Tjek www.rapolitics.org.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]