Blog fra Kenya II: Det moderne ‘Lingua Franca’

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]For et par år siden var min lillebror, der studerer antropologi, i Kenya i forbindelse med et feltstudium. Selvom hans ophold hernede var meget kortere end mit, forberedte han sig på sit ophold ved at tage begynderkurser i swahili, der er det mest udbredte lokalsprog i Kenya og en række andre østafrikanske lande.

Han ville helt sikkert gerne have lært mig et par fraser, inden det blev min tur til at rejse til Kenya, men fra jeg traf beslutningen, til jeg sad på flyet gik der kun kort til, så der blev hverken tid til tips fra lillebror eller swahili-kurser.

Så da jeg landede i Nairobi i februar, talte jeg nærmest ikke et ord swahili. Siden da har jeg samlet lidt op hist og her;  alligevel har jeg aldrig haft problemer med at blive forstået eller orientere mig i løbet af mine indtil videre knap hundrede dage i Kenya.

Det er fordi, alle taler engelsk. I Kenya giver det sig selv, da landet er en gammel britisk koloni, og engelsk derfor regnes som nationalsproget.  Men tendensen til, at alle snakker engelsk er  global. Det er endnu en af de ting, der går op for en, når man kommer langt væk hjemmefra: Det er et enormt privilegium, at vi fra barnsben lærer et sprog, der tales i nærmest hele verden.

Jeg fortalte sidst, hvordan jeg for et par år siden pludselig befandt mig “alene” midt i det nordlige Spanien, og hvordan det alligevel endte godt. Og jaja, jeg havde da samlet et par spanske fraser op i løbet af de første par uger i selskab med en spansktalende kammerat, men det var engelsk, der reddede mig. Fællessproget for vores dansk-russisk-tysk-skotsk-makedonisk-bosniske camino-familie – var engelsk.

Dét er en af de vigtigste ting, jeg tror jeg har med fra min skolegang: Engelsk. Jeg synes heldigvis også, at det var spændende, så jeg gjorde mig umage – men jeg ved, at ikke alle har det på den måde. Jeg håber det hjælper lidt på motivationen at se ud i verden og prøve at begribe alle de oplevelser og venskaber, som engelsk kan ses som en adgangsbillet til.

* ”Lingua Franca” er en betegnelse for et ‘verdenssprog’ – originalt fransk, deraf navnet. I dag vil jeg uden tvivl kalde engelsk for et verdenssprog. Men i morgen er det måske kinesisk?[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”2040″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][vc_single_image image=”2016″ border_color=”grey” img_link_target=”_self”][/vc_column][/vc_row]