Tanzania kulturmødedag

Ikast-Brande Gymnasium havde igen i september 2024 besøg af en gruppe internationale elever, der til dagligt går i gymnasiet i Tanzania. I den forbindelse var 32 elever fra Globale Gymnasier den 18/9 med til en kulturmødedag med de tanzaniske gæsteelever. Formålet var igen at undersøge og diskutere kulturforskelle og -ligheder mellem eleverne i Tanzania og eleverne i Globale Gymnasier; bl.a. med udgangspunkt i Gert Hofstedes kulturdimensioner. Alt dette blev krydret med tanzaniske danse og sociale aktiviteter, som eleverne fra Tanzania stod for.

Eleverne var meget nysgerrige på at høre mere om hinandens kulturer og spurgte ivrigt ind til hinandens familieforhold, og hvordan det er gå i skole i de forskellige lande. Der var mange øjenåbnere i forhold til kulturelle forskelle men og også ligheder. Som en elev fra Københavns Åbne Gymnasium udtalte: ”Det var utrolig spændende at møde nogle unge mennesker, som på mange måder, mindede meget om os, men som samtidig levede en helt anden hverdag end vi gør.”