Siden Globale Gymnasier s√• dagens lys i 2008 har netv√¶rket arrangeret og gennemf√łrt¬†en r√¶kke forskellige projekter. Nogle¬†har v√¶ret engangsprojekter, der kun har k√łrt et enkelt skole√•r, andre har k√łrt over flere √•r og er blevet afsluttet, mens andre bliver gentaget √•r efter √•r.

Denne side er dedikeret de afsluttede projekter. Dem, der ikke længere skal figurere i oversigten over de projekter, der er i gang nu, men som det stadig er synd og skam at slette totalt fra hjemmesiden.

Her kan du klikke dig rundt blandt vores tidligere projekter og få et indblik i, hvad Globale Gymnasier har lavet gennem årene.

Folkem√łdet

Globale Gymnasier har v√¶ret med p√• Folkem√łdet siden 2013, hvor vi sammen med en gruppe elever fra forskellige gymnasier har deltaget i dialogen om globalisering og uddannelse. De deltagende elever har selv bestemt og planlagt, de arrangementer Globale Gymnasier har st√•et for.

Læs mere om deltagelsen her.

Brug Kunsten

Hvad kan kunst, og hvordan kan man inddrage kunst i undervisningen? Det satte Globale Gymnasier sig for at unders√łge gennem projektet Brug Kunsten, der er blevet til i samarbejde med kunstmuseet Louisiana.

Læs mere om projektet her.

2015 – og hva’ s√•?

I for√•ret 2015 afholdt Globale Gymnasier sammen med FN-forbundets b√¶redygtighedsudvalg og i samarbejde med Politiken kronikkonkurrencen ‘2015 – og hva’ s√•?’.¬†¬†Opgaven l√łd p√• at skrive en kronik, der med udgangspunkt i 2015 m√•lenes udl√łb reflekterede over verdens fremtid frem til √•r 2030.
Alle danske gymnasieelever kunne deltage.

Læs mere om projektet her.

Tax Power

Flere globale gymnasier hoppede i et par √•r p√• den globale kampagne, Tax Power, der¬†s√¶tter fokus p√•, hvordan multinationale selskaber snyder udviklingslande for en m√¶ngde skattekroner, n√•r de gennemtrumfer skatterabatter og s√łger i skattely. Kampagnen hed tidligere Tour de Future og den danske version ledes af Mellemfolkeligt Samvirke.

Læs mere om projektet her.

Praktikant
i Kenya

Som praktikant for b√•de Globale Gymnasier og Mellemfolkeligt Samvirke, rejste Marcus Hensing i for√•ret 2015 til Kenya. Marcus hjalp Globale Gymnasier med at f√• kontakt til kenyanske partnerskoler og skrev en r√¶kke blogindl√¶g til Globale Gymnasiers hjemmeside, hvori han reflekterede over ‘det at v√¶re global’.

L√¶s mere om Marcus’ ophold¬†her.

Glocal Educators

Igennem to¬†√•r unders√łgte¬†forskningsprojektet Glocal Educators vores m√•der at l√¶re p√• og introducerede en r√¶kke nye v√¶rkt√łjer til l√¶ring – b√•de i forhold til egen l√¶ring og evnen til at l√¶re fra sig. Form√•let har v√¶ret at st√łtte op om udviklingen af globale kompetencer for b√•de l√¶rere og elever.¬†Glocal Educators blev afsluttet i sommeren 2015.
Læs mere om projektet her.

Kompetence-
udvikling

Uanset om du har undervist i 30 år eller tre måneder, er nye inputs, metoder og kompetencer vigtige for konstant at kunne forny din undervisning. Samtidig er det for mange stadig nyt at skulle tænke globale perspektiver og tilgange ind i den daglige undervisning. Globale Gymnasier har forskellige kursustilbud inden for kompetenceudvikling.

Læs mere

HF

Siden skoleåret 2012/2013 har Globale Gymnasier haft et HF-projekt, der hvert år under et nyt overordnet globalt tema bidrager til at lærere og elever udvikler innovative, pædagogiske metoder indenfor primært KS-gruppen. For skoleåret 2015/2016 er temaet flygtninge og integration.
Læs mere