Taxcamp – skattely og samfundsfag

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Den første tirsdag i marts deltog fire 1.g-klasser fra Aarhus Gymnasium i Mellemfolkeligt Samvirkes Taxcamp-workshop (fra aarhustech.dk)[/vc_column_text][vc_column_text]Ikke mindre end otte unge mennesker fra organisationen Mellemfolkeligt Samvirke ankom tirsdag middag til Aarhus Gymnasium for at afholde TAXCAMP workshop for fire 1.g klasser i 4. – 6.lektion.

Emnet var “Skattely og multinationale selskaber” og havde til hensigt at give eleverne indblik i begreber som skat, multinationale virksomheder, skattely og ikke mindst dets konsekvenser.

Med afsæt i den daglige samfundsfagsundervisning, hvor samtlige klasser netop har afsluttet et forløb om velfærdsydelser i Danmark, har det stor relevans at inddrage en workshop som denne som et friskt pust til den daglige undervisning.

Elevaktiverende øvelser

I udviklingslande lider rigtig mange mennesker hver dag, fordi de ikke har adgang til sundhedsydelser, uddannelse samt mad og rent drikkevand. Et af dagens temaer under workshoppen var netop det faktum, at i disse udviklingslande undgår store virksomheder samtidig at betale en fair skat, fordi de benytter sig af skattely og skatterabatter.

Lige fra starten blev eleverne selv delagtiggjort i problematikken ved hjælp af såkaldte “energizer-øvelser”. Den første var en “velfærds-stoleleg”, hvor eleverne skulle inddeles i grupperne: Unge, gamle, syge. På baggrund af udsagn som: “Der er ikke blevet betalt skat, derfor er der ikke råd til f.eks. folkeskoler, ambulancer, pension, hjemmehjælp osv.”, skulle eleverne rykke rundt, mens der blev fjernet stole. Idéen var, at stolene blev fjernet i takt med, at skatten så ikke var blevet betalt. På denne måde stod nogle tilbage uden en stol, og det blev synliggjort, at skat er vigtig for at kunne sikre helt basale ydelser i samfundet.

Strategispil om sukkerfabrik i Zambia

Da den teoretiske introduktion til de mere samfundsfaglige begreber var overstået, blev det springende punkt i workshoppen et såkaldt strategispil. Her skulle eleverne inddeles i forskellige grupper til et rollespil om forhandling af Zambias fremtid. De skulle via fiktionselementet repræsentere både Zambias regering, oppositionen, et internationalt rådgivningsfirma, virksomheden sukkerfabrikken, zambiske unge, organisationen Action Aid fra Danmark osv.

Via forhandlingsrunder gik grupperne diskussionslystne rundt blandt hinanden, og det var tydeligt, at de unge levede sig meget ind i både roller og problematik.

Elevernes udtalelser efterfølgende var ikke at tage fejl af: De havde haft en meget inspirerende og lærerig eftermiddag med den alternative samfundsfagsundervisning.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1814″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]