Sidste kursusdag for “Min Verden – Vores Fremtid”

Onsdag d.13. april samledes vores engagerede gruppe af deltagere i meningsdannerforl√łbet “Min Verden – Vores Fremtid” p√• Sct Knuds Gymnasium i Odense, til for√•rets sidste undervisningsgang.

“Min Verden – Vores Fremtid”-forl√łbet startede i slutningen af januar med en weekend i K√łbenhavn, hvor eleverne arbejdede med storytelling i blog- og videoform. Derefter tog vi til Aarhus p√• Langkaer Gymnasium til en dag med¬†skrivev√¶rksted,¬†hvor deltagerne blev tr√¶net i, at skrive debatterende artikler. Nogle af resultaterne af denne dag kunne senere l√¶ses i blandt andet Politiken¬†(“Kvinder skal da ikke skamme sig¬†over h√•r under armene”) og Jyllands Posten¬†(“Grimh√łj og dansk dobbeltmoral”).

Da turen s√• i april gik til Odense stod der mundtlig meningsdannelse p√• programmet. Efter en intro til debat-teknik af Rune Kieran, kommunikationsstuderende p√• RUC, blev eleverne delt op i grupper √° 2 personer. De kunne derefter v√¶lge mellem 3 forskellige debat-emner; lukning af Grimh√łj moskeen, kvotering af kvinder til bestyrelser eller karakterkrav til gymnasiet. Grupperne blev s√• tilf√¶ldigt udn√¶vnt til modstandere eller fortalere af sit emne. Efter at have brugt noget tid p√• at forberede deres bedste argumenter og l√¶gge en debat-strategi, fik eleverne lov at debattere mod hinanden i to runder og b√•de give og modtage feedback p√• deres taktik, udf√łrelse og argumentation.

I den efterf√łlgende evaluering af forl√łbet gav eleverne udtryk for at v√¶re meget tilfredse med deres oplevelse af “Min Verden – Vores fremtid”. En elev siger:

“Det er givet nogle ting, som jeg ikke havde regnet med. Jeg har kunne m√¶rke det i hverdagen derhjemme i klassen. Jeg kan deltage mere, og er mere sikker p√• mig selv. Jeg har udviklet mig meget p√• et personligt niveau.”

En anden deltager fort√¶ller om, hvordan forl√łbet skabt et st√łrre politisk interesse:

“Det f√łles mere naturligt nu at have en holdning og smitte af p√• andre, at v√¶re politisk. Det har ogs√• √•bnet mine √łjne for, at alle kan v√¶re med i debatten – man beh√łver ikke have en P.hd.!”

Den positive f√łlelse af at deltage i samfundsdebatten, deles af flere deltagere:

“Jeg er blevet udgivet p√• fyens.dk. Det gik f√łrst rigtigt op for mig hvor stort det var, da jeg fortalte det til folk og delte det p√• facebook – super meget st√łtte og positiv respons fra gamle l√¶rere, venner og familie. Det var en ud-af-kroppen oplevelse, som er vild, da jeg altid har set “journalister”/”debat√łrer” som v√¶rende h√¶vet over andre – is√¶r p√• nyhedsplatformen. Jeg er stolt.”

Efter forl√łbets afslutning vil deltagerne arbejde videre med egne projekter om verdensm√•lene p√• deres skole og lokalsamfundet. Blandt andet vil de lave 17 dages kampagne med fokus p√• et nyt m√•l hver dag p√• √ėrestad, undervise en 8. klasse og arbejde med m√•l 3 om sundhed og trivsel gennem en bloddonations-kampagne p√• Aarhus Gymnasium, holde opl√¶g og debat i egen klasse p√• Langkaer,¬† holde fredagscaf√© og lave en fotokonkurrence med verdensm√•lstema p√• Rosborg og meget, meget mere.

Vi gl√¶der os til at f√łlge med i alle deres aktiviteter og √łnsker alle deltagere held og lykke i fremtiden!

Andre indlæg i kategorien: Nyheder