Rollespil om korruption

Tema: Korruption

Et elevengagerende rollespil om kampen for to konkurrerende virksomheder (en norsk og en kinesisk) om at få en betydningsfuld kontrakt hjem på et stort statsprojekt i Tanzania.

Eleverne inddeles i fire grupper (journalister, embedsmænd (fire personer) og repræsentanter for henholdsvis den norske og den kinesiske virksomhed) og spiller drejebogen.
Spillet passer til en enkelt klasse, men kan fint laves med flere klasser på én gang Рi så fald deles elevgruppen op i undergrupper, der igen deles op i de forskellige roller.

Rollespillet er udviklet og gennemspillet på Grenaa Gymnasium i skoleåret 2014/2015.

Fag: Samfundsfag

Baggrundsviden

Inden rollespillet f√łres ud i livet, er det n√łdvendigt at udstyre eleverne med baggrundsviden i l√łbet af¬†¬†to-tre samfundsfagsmoduler, der unders√łger:

– Hvilke baggrundsfaktorer spiller ind ift. korruption i forskellige lande?

– Hvordan fors√łges korruption bek√¶mpet?

– Se eventuelt dokumentaren “Korruptionsj√¶gerne” DR2 Global (4-4-2012)

Rollespillet er prim√¶rt udviklet af samfundsfagsl√¶rer Rune Lauritzen, men ogs√• samfundsfagl√¶rerne¬†Stine S√łrensen og Henning Olsen samt den globale elevgruppe p√• Grenaa Gymnasium har bidraget.

Læringsmål

Målet for rollespillet er, at eleverne skal:

РOpnå viden om korruption

РOpnå en bedre forståelse for, hvad korruption er, og hvilke gråzoner der opstår i forbindelse med korruption

Forl√łbsbeskrivelse

To virksomheder fors√łger at f√• kontrakten p√• det tanzanianske statsprojekt i hus. Imens fors√łger embedsm√¶ndene fra Tanzania ¬†at pleje egne interesser i dette spil.

De smider j√¶vnligt bomber, som virksomhederne skal agere i forhold til, f.eks. ved at siger: ‚ÄĚMit barn er rigtig god sv√łmmer, men det lokale sv√łmmestadion er rigtigt d√•rligt‚ÄĚ eller ‚ÄĚden lokale skole mangler lommeregnere‚ÄĚ.

Reagerer virksomhederne, eller v√¶lger de af sig selv at ’sm√łre’ embedsv√¶rket, skal de s√• samtidig finde ud af, hvordan de griber det an.

Oveni det hele, jagter en r√¶kke journalister historier om korruption og fors√łger at g√łre rede for, hvad der er op og ned.

Lærerne agerer desuden pressionsgrupper både fra den tanzanianske regering og fra virksomhedernes hjemlande.

Vinderen af kontrakten k√•res til sidst i forl√łbet til en f√¶llessamling, hvor ogs√• der samles op med en diskussion.

Der kan med fordel inviteres konsulenter fra arbejdsmarkedet til at deltage i dagen, s√• de kan bist√• de enkelte grupper med vejledning og svare p√• sp√łrgsm√•l.

Andre indlæg i kategorien: Undervisning