Postkort fra Paradis? Temadag på det Kongelige Bibliotek

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]En klasse fra Københavns Åbne Gymnasium har besøgt Det Kongelige Bibliotek til en temadag om billeder af det tidligere Vestindien.

Hvad ved eleverne om Danmarks fortid som kolonimagt og salget af øerne St. Thomas, St. Jan og St. Croix til USA? “Det er et bandlyst emne i Danmarks historie”, byder en af elevgrupperne ind. “Man ser det stadig som et tabu, at vi har haft slaver i dansk historie”. En anden gruppe bringer julekalenderen Nissebanden op som deres første – og måske største – erfaring med øerne. De mener, at det kunne være meget interessant at kigge tilbage på programmet i dag og undersøge, hvordan julekalenderen repræsenterer Danmarks koloniale fortid.

Eleverne er på besøg på Det Kongelige Bibliotek til en temadag arrangeret i samarbejde med Globale Gymnasier. Anledningen er museets udstilling om Danmarks fortid som kolonimagt, som åbner i år 2017 til 100-året for salget af øerne St. Thomas, St. Jan og St. Croix. Udstillingen finder sted i samarbejde med Statens Arkiver.

Fortiden er ikke forbi

Mette og Sarah er forskningsbibliotekarer hos Det Kongelige Bibliotek og står for dagens workshops og for kuratering af udstillingen. De lægger vægt på, at vi ofte bruger billedmateriale ukritisk f.eks. i historiske tekstbøger. De fortæller, at vi ofte er blinde for, at billeder også er en specifik skildring af historien, som vi skal bruge samme kildekritiske metoder over for, som vi ellers gør både i historieundervisningen og i hverdagen.

I deres oplæg og workshop, der bærer den let ironiske titel “Postkort fra Paradis”, forsøger de sammen med eleverne at stille spørgsmålstegn ved billedernes selvfølgelighed og at undersøge den magt til at legitimere en særlig fortælling om fortiden, som billederne besidder. En del af den undersøgelse består også i at se på, hvilke billeder vi ikke finder i de store arkiver: Hvilke perspektiver har ikke en stemme i historien?

Mette og Sarahs oplæg byder på både historisk materiale i form af malerier, stik, fotografier og frimærker. Men de inddrager også samtidskunst og nutidige reklamer for at vise, hvordan fortiden ikke er forbi. Specielt en reklame for en body lotion vækker stor diskussion om, hvorvidt billedet af pigen på stranden har rødder i stereotype koloniale fremstillinger.

Efter oplægget skal eleverne give feedback på idéerne om den kommende udstilling. Det er første gang, Det Kongelige Bibliotek arbejder på denne måde med inddragelse af målgruppen i udviklingen af nye udstillinger.