Model United Nations

Tema: Model United Nations

I dette forl√łb udspiller klassen i samarbejde med en partnerskole et Model United Nations over nettet. Eleverne introduceres til international politik og udvikler landeprofiler i grupper, dannet p√• tv√¶rs af de to skoler.
Forl√łbet kulminerer med en simulering af et FN-m√łde,¬†hvor eleverne repr√¶senterer deres forskellige lande og forhandler om en fiktiv international problemstilling.

Fag: Samfundsfag og engelsk

Læringsmål

Efter dette forl√łb skal eleverne gerne kunne unders√łge og dokumentere et politikomr√•de, herunder betydningen af EU og de globale forhold der g√łr sig g√¶ldende i forbindelse med omr√•det. I dette tilf√¶lde vil det v√¶re FN og Syrien. Eleverne skulle ogs√• gerne kunne unders√łge og sammenligne samfund p√• forskellige √łkonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold. I dette forl√łb vil det prim√¶rt v√¶re forholdet mellem vestlige og afrikanske interesser i Syrien. Til sidst er det meningen at eleverne ogs√• skulle forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse med den internationale politik. Undervejs skal eleverne lave en opgave med udgangspunkt i en bestemt land, der indg√•r i et FN-spil, der ‚ÄĚspilles‚ÄĚ med partnerskolen.

Forl√łbsbeskrivelse

  1. Overblik over konflikten i Syrien.
    Interesser, igo’er og ngo‚Äôer. Hvad er en akt√łr? Magtbalance? Det internationale kort.
    Materialer: ‚ÄĚRussiske olieinteresser holder Assad oppe‚ÄĚ, artikel fra Politiken 24.3.2012.
    Formål: At danne sig et overblik over konflikten og de forskellige landes og institutioners interessere i konflikten.
  2. Intro til de internationale politiske skoler. Idealisme.
    Materialer: ‚ÄĚGlobal Politik‚ÄĚ af Hans Branner, side 83-88.
    Formål: Vi ligger her fundamentet for fremtidig diskussion af de internationale politiske skoler. Primært idealisme og realisme.
  3. Realisme og den engelske skole
    Materialer: “Global Politik” af Hans Branner, side 88-93 + kopier om den engelske skole
  4. Armadillo, film
    Materialer: Film + arbejdsseddel.
    Formål: At diskutere Danmarks rolle i Afghanistan, hvilken IP-skole, der var udgangspunktet for interventionen, og hvilken politik der reelt blev brugt.
  5. Intro til Model UN
    Materialer: FN-spillets skabelon.
    Formål: Introduktion til hvorledes eleverne skal lave landeprofilen, der skal lede op til forhandlingerne med eleverne på partnerskolen.
  6. Arbejde med landeprofiler
    Materialer: Skabelon til landeprofiler.
    Formål: Eleverne arbejder med deres landeprofiler
  7. Skypedate med partnerskole
    Form√•l: Pr√¶sentation af landeprofiler inklusiv sikkerhedspolitiske-, √łkonomiske- og udviklingsm√•l.
  8. Arbejde med Model UN
    Formål: Forhandlinger omkring udviklingsmål på googlesite. Eleverne laver alliancer i deres respektive regioner og forhandler med andre regioner.
  9. Arbejde med opgave om terrorgrupper eller frihedskæmpere ud fra Branners definitioner af terror
    Formål: Diskussion af hvorvidt udvalgte grupper er terrorgrupper eller frihedskæmpere. Hvad er forskellen på massemord og statsterrorisme?
  10. Huntington og Fukuyama
    Form√•l: De to ber√łmte teorier stilles overfor hinanden og danner et perspektiv til diskussion af USA‚Äôs udenrigspolitik og neokonservatisme.
  11. Sikkerhedspolitik
    Materiale: “Global Politk” af Hans Branner, side 70-77

Andre indlæg i kategorien: Undervisning