Lancering af verdensm√•lene.dk og bogen “Bliver verden bedre?”

Verdensmålsmuffins, verdensmålsflag og rapmusik. Der var gjort klar til fest i FN-Byen, da FN’s Udviklingsprogram UNDP, MS Actionaid og Globale Gymnasier d.1.september lancerede det nye læringssite www.verdensmålene.dk og bogen Bliver verden bedre?

De ca.250 deltagere til arrangementet fik blandt andet et inddragende og inspirerende opl√¶g fra Staffan Landin (hovedforfatter til bogen Bliver verden bedre?) om, hvordan vi b√łr lade os oplyse af fakta om verden fremfor forestillinger baseret p√• fordomme og mediernes ofte ensidige formidling af negative historier.

Staffan Landin pointerede, at vi skal anvende statistik og fakta til at skabe os et reelt billede af verden og p√• den baggrund, er vi godt rustet til at skabe en bedre verden. Staffan henviste til, at det er muligt at finde flere fakta og statistik om verdens udvikling p√• www.verdensmaalene.dk/fakta/trends-og-statistik og www.gapminder.org. Han kom i sit opl√¶g blandt andet med f√łlgende eksempler.

Overrasker det dig for eksempel, at vi har mindre krig og konflikt i verden end nogensinde f√łr? Andelen som d√łr i krig og konflikt stiger ikke, som tabellen til her viser.

Staffan slog desuden fast, at det er vigtigt at vide, at udryddelsen af ekstrem fattigdom er inden for rækkevidde. Det begrundede han med figuren her:

Staffans opl√¶g blev fulgt op af en debat med fire elever fra Globale Gymnasier, som i forbindelse med projekt ‚ÄĚS√¶t verdensm√•lene p√• skoleskemaet‚ÄĚ har v√¶ret p√• et meningsdannerkursus. I debatten blev der sat fokus p√•, hvorfor m√•lene er relevante for unge i Danmark, og hver debatt√łr fik lov til at v√¶lge og argumentere for det m√•l, som betyder mest for dem hver is√¶r.

Verdens udfordringer skal l√łses sammen. Disse udfordringer m√• ikke kun forpligte regeringerne i verden, det kr√¶ver f√¶lles handling og bevidsthed at l√łse dem. Osse fra befolkningen. ¬†(Rask, K√łbenhavns √•bne Gymnasium)

 

Jeg synes, at m√•l 10 om at mindske ulighed er vigtigt. B√•de i landene og i mellem landene. Vi skal b√•de t√¶nke stort, det vil blandt andet¬†sikre stabilitet i √łkonomien i udviklingslandene. Men ogs√• mere¬†sm√•t (og hverdags-agtigt), det vil sige¬†forbedre inklusion af alle slags mennesker (k√łn, religion, race, √łkonomisk status mm.)¬†inden for flere slags¬†sammenh√¶nge. Ulighed p√•virker vores muligheder i de¬†forskellige lande verden over, men ogs√• mellem dig og mig. Det skal der laves om p√•.¬†(Karina, √ėrestad Gymnasium).

En række talere fra Udenrigsministeriet og de tre organisationer bag læringssitet kom ligeledes med deres input til arbejdet med verdensmålene i gymnasierne.

Verdensm√•lene er konkrete, de er hvad man kunne kalde didaktiserbare. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig det fag, den l√¶rer eller den elev, for hvem det ikke vil give mening b√•de fagligt og menneskeligt, at arbejde med et eller flere af de 17 m√•l. Og verdensm√•lene giver et godt afs√¶t for at forst√• sig selv, forst√• den udvikling der helt naturligt er i at v√¶re dansk, i en global kontekst. (Anne-Birgitte Rasmussen, Rektor K√łbenhavns √•bne Gymnasium).

Vi skal ikke blot vente til I bliver gamle og fornuftige. Det er nu vi skal sp√łrge jer og f√•r jer med p√• vognen fordi I kan t√¶nke ud af boksen, I kan t√¶nke anderledes, og I er ikke blevet formet af gamle strukturer og traditioner. (Camilla Br√ľckner, Director, UNDP Nordic Office)

F√• mere information om lanceringseventet, l√¶ringsitet og bogen “Bliver verden Bedre”:

H√łr indslag i P1 Orientering her.

L√¶s artikelen “Menneskeheden har det historisk godt” i Kristeligt Dagblad her.

Baggrund:

FN‚Äôs 17 Verdensm√•l for b√¶redygtig udvikling er den hidtil mest ambiti√łse plan for verdens fremtid. Inden 2030 skal fattigdom og sult h√łre fortiden til, alle skal have adgang til uddannelse, sundhed og ordentlige jobs, og vi skal have fundet l√łsninger til at passe bedre p√• naturen og klimaet. For at komme i m√•l er der brug for at alle, kender til planen, s√• de kan v√¶re med til at f√łre den ud i livet over de n√¶ste 15 √•r.

 

Som bidrag til denne store opgave er FN‚Äôs Udviklingsprogram UNDP, Globale Gymnasier og MS Actionaid g√•et sammen, og har leveret et nyt l√¶ringssite om Verdensm√•lene m√•lrettet danske gymnasieklasser, s√• de nemt kan s√¶tte verden p√• skoleskemaet. P√• l√¶ringssitet findes detaljeret baggrundsinformation p√• dansk om den nye 2030 Dagsorden og hvert af de 17 m√•l, som tilsammen udg√łr verdensm√•lene. Det indeholder desuden konkrete undervisnings√łvelser til brug i en lang r√¶kke fag som bl.a. samfundsfag, historie, naturgeografi, dansk, engelsk og biologi.

 

Et kernelement i det nye l√¶ringssite er UNDP‚Äôs bog Bliver verden bedre? I bogen forklares centrale sp√łrgsm√•l om udvikling p√• enkel vis, og der stilles skarpt p√• verdens udviklingstilstand og de enorme fremskridt, der er opn√•et gennem de sidste √•rtier. Det er vigtigt at vide, at er er sket store udviklingsfremskidt de sidste 25 √•r, og at det faktisk er realistisk at n√• m√•lene inden 2030.

Andre indlæg i kategorien: Nyheder