Kontraster i Kenya

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Grenaa Gymnasium sendte i januar 14 elever til Kenya (fra grenaa-gym.dk)[/vc_column_text][vc_column_text]Elever på udvekslingsrejse

Sidst i januar drog 14 elever og to lærere til Kenya for at besøge Grenaa Gymnasiums partnerskabsskole Nairobi Academy. Både elever og lærere var indkvarteret privat hos henholdsvis elever og lærere på skolen, og det har naturligvis givet kulturmøder, som man ikke får på en turistrejse.

Mirja: På besøg hos bedsteforældre

Programmet bød ud over besøg på Nairobi Academy på blandt andet safari og besøg i slumbyen Kibera, men for Mirja Korsgaard Christensen, 2.u, var søndagen, som hun tilbragte sammen med sin værtsfamilie, turens største oplevelse.

”Hele familien var ude at stå på rulleskøjter, vi spiste på restaurant, og de viste mig rundt i Nairobi. Derefter var jeg så heldig at komme ud at besøge min værtsfamilies bedsteforældre. Jeg ville sige, at de er fattige, men efter forholdene er de vist middelklasse. Det, at de bød mig velkommen i deres hjem, og forklarede mig om deres jord, som de havde solgt, var simpelthen så spændende.

Min værtsfamilie har beholdt noget af jorden og dyrker grøntsager. De producerer også rent vand, som de sælger billigt til fattige. Da jeg tog derfra, tænkte jeg, hvor heldig jeg var at have oplevet dette. Jeg har virkelig fået et indtryk af, hvor vidt forskelligt de lever, selvom de er i familie.”

Karoline: Til fest i kirken

Karoline Thode Fogh, IB1, havde også en af sine største oplevelser om søndagen, hvor hendes familie tog hende med til gudstjeneste, ‘Kenyan style’.

”Det var den rene fest, som til hver en tid kunne få vores gymnasiefester til at ligne vand ved siden af,” fortæller hun.

“Det var en helt almindelig gudstjeneste, men den var fyldt med musik, sang og ikke mindst dans. Jeg forsøgte desperat men  forgæves at gå i ét med mængden, men jeg blev hevet op på scenen, og så måtte jeg følge med, så godt jeg kunne. Heldigvis er deres musik spækket med elskværdige rytmer, som gør det nemt at få gang i de stive dansker-hofter.”

Mads: Når kontrasten mellem rig og fattig bliver for overvældende.

Eleverne på Nairobi Academy er børn af rige kenyanere og det bærer elevernes oplevelser også præg af.

”Min familie var stinkende rige,” fortæller Mads Bæk Pedersen, 2xs. ”De havde fem biler og så videre. De udviste stor indbyrdes kærlighed men ingen medfølelse over for fattige. Det var nærmere omvendt.”

Han fortsætter: ”Når vi kørte rundt i vores lækre million-biler, kunne vi se folk, der sov i vejkanten, småbørn så tynde som man normalt kun ser det i nyhederne, blikskure, slum.  I starten var jeg rystet over, at kenyanerne kunne være ligeglade med deres egne medborgere.” Det blev hurtigt for meget at forholde sig til, erkender Mads. ”Allerede på andendagen holdt jeg op med at se ud af vinduerne, når vi kørte rundt i Nairobi.”

To ting, mener Mads, at han aldrig vil glemme: ”Den måde vi ‘glemte’ vores solidaritet med de fattige, og så venskaberne, som vi skabte.”[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1701″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][vc_single_image image=”1744″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]