Nairobi deler sin viden

Studieretningsdag pĂĄ Kalundborg Gymnasium

Den 12/10 2016 blev der afholdt studieretningsdag for 1.x og 2.x med særligt fokus på idræt og samfundsfag. De to klasser har en samfundsfaglig studieretning med særligt fokus på Kenya, som de skal besøge på deres studietur i 3.g. Studieretningsdagen var bygget op omkring et besøg af en gruppe unge akrobater fra Nafsi Africa fra Nairobi i Kenya. Nafsi arbejder primært med børn og unge fra Nairobis slumkvarterer. Op til studieretningsdagen havde eleverne læst om Nafsis arbejde og set film om de unge, som skulle besøge os.

Problemer og løsninger

Selve studieretningsdagen bestod af en opvisning, hvor akrobaterne fra Nafsi viste deres forestilling  ”TAKATAKA”. Takataka betyder affald, og showet handler om de udfordringer og problemer, som affald og forurening i Nairobis slumkvarterer skaber. Men det handler også om hvordan man i fællesskab kan løse problemerne.

De danske elever var meget optagede af showet. Dels pga. akrobaternes fysiske formåen og det imponerende show, og dels fordi indholdet af showet fik åbnet deres øjne for vigtigheden af korrekt håndtering af affald og et renovationssystem, som de ofte tager for givet og ikke tænker over i deres egen hverdag.

Grænsebrydninger

Efter frokostpausen var der workshop, hvor de kenyanske akrobater kom helt tæt på de danske elever, da de underviste i akrobatik og legede forskellige kenyanske lege med dem. De danske elever lærte meget nyt, fik overskredet deres grænser og udviklede en stor forståelse for de unge kenyaneres projekt.

Efter workshoppen var der afsat tid til at de danske elever og de unge akrobater fra Kenya kunne tale sammen i grupper. Vores elever blev trænet i at kommunikere på engelsk og fik endnu en succesoplevelse, da de opdagede, kommunikationen ikke var noget problem.

Globale kompetencer i spil

  • Den interkulturelle dannelse var til stede i form af ansigt-til-ansigt-møde med de unge kenyanere, og gennem TAKATAKA-forestillingen og gruppesamtalerne opnĂĄede de danske elever forstĂĄelse og respekt for de kulturelle normer og forskelle. I gruppesamtalerne blev der desuden øvet god kommunikation med folk med en anden baggrund. 
  • Horisont blev udviklet, idet eleverne gennem forestillingen skiftede synsvinkel og sĂĄ verden med andres øjne. De blev opmærksomme pĂĄ de problemer, som opstĂĄr i Nairobis slumkvarterer, nĂĄr affaldet ikke hĂĄndteres hensigtsmæssigt. Gennem workshoppen og de kenyanske lege, opnĂĄede eleverne nysgerrighed for at forstĂĄ andre kulturer, og i det fællesskab der opstod mellem danske elever og kenyanske unge, blev eleverne opmærksomme pĂĄ, at vi alle er globale medborgere.
  • Kaosparathed og handling blev trænet gennemworkshoppen, hvor eleverne blev tvunget til at fokusere pĂĄ kreativitet, ĂĄbenhed og nytænkning, ligesom de blev nødt til at træne samarbejde for at fĂĄ øvelserne til at lykkes. Bevidstgørelsen om affaldsproblemerne i Nairobis slum og mulighederne for at løse disse problemer stimulerer handlekraft – og vilje til at gøre noget selv.
  • Global faglighed var til stede i bĂĄde idræt og samfundsfag, idet eleverne gennem workshoppen lærte at se idrætsfaget i et større perspektiv. Forestillingens fokus pĂĄ affald er en aktuel global problemstilling, og inden studieretningsdagen havde eleverne læst om Nafsi og set de unges videopræsentationer og dermed brugt materiale fra forskellige lande og kulturer.

    Malene Meier Lysemose, Kalundborg Gymnasium

Andre indlæg i kategorien: Nyheder