Fra Langkaer til Ramallah

Seks elever fra Langkaer har netop besÞgt skolens nyeste samarbejdsskole i Ramallah sammen med to af skolens lÊrere. Med sig hjem har de store oplevelser, stÊrke kulturmÞder og ikke mindst en bedre forstÄelse af Israel-PalÊstina konflikten.

Selvom eleverne forinden havde forberedt sig grundigt og sat sig godt ind i forholdene og omrÄdets historie, var der ingen af dem, der havde forestillet sig, hvor store indtryk og kontraster de ville opleve.

Det kan de to IB-elever Dina Hessellund og Lasse Melgaard Rasmussen fra 2.i skrive under pÄ. De var to af de elever, som efter at have skrevet hver deres ansÞgning, blev udvalgt til at komme med pÄ Langkaers Ramallah-tur.

Aldrig Ă©n side af en sag

Langkaer STX, HF og IB World School indgik i november 2014 en samarbejdsaftale med IB-skolen The Friends School, som ligger i Ramallah – og tiden var nu kommet til at besþge den paléstinensiske skole. Sammen med de to lérere Lene Birk Larsen og Staci Lyn Menard drog eleverne af sted.

Rejsens alsidige program bĂžd pĂ„ fĂŠlles CAS-aktiviteter, klasseundervisning og udflugter i lokalomrĂ„det. Samlet har det bidraget til en mere nuanceret forstĂ„else af Israel-PĂŠlastina konflikten, fordi eleverne er blevet prĂŠsenteret for bĂ„de det israelske syn pĂ„ konflikten og det palĂŠstinensiske syn. Dina Hessellund fortĂŠller: ”Rejsen har givet mig en helt anden forstĂ„else af konflikten – pĂ„ en mĂ„de er konflikten faktisk blevet svĂŠrere at forstĂ„, fordi den er sĂ„ kompleks. Det vigtige at tage med sig fra rejsen er, at der aldrig er Ă©n side af en sag. Det budskab gĂŠlder det om, at videreformidle herhjemme.”

Deltagelsen i samarbejdsskolens CAS-projekter, indebar et besĂžg i en flygtningelejr og byfornyelse i form af plantning af trĂŠer og maling af fortove. PĂ„ den mĂ„de skabte eleverne gode relationer til de palĂŠstinensiske elever og oplevede Ramallah pĂ„ nĂŠrt hold. Byen er kendetegnet af store kontraster mellem rig og fattig. Dina Hessellund fortĂŠller: ”Ramallah minder meget om en hvilken som helst anden storby, men nĂ„r man kommer uden for byen, oplever man stor fattigdom. De bor i huse af pap, og jeg kunne ikke lade vĂŠre med at tĂŠnke pĂ„, hvem det lige er, som hjĂŠlper disse mennesker?”

BesĂžget i flygtningelejren gjorde ligeledes stort indtryk og var et kulturmĂžde af dimensioner. ”Det, der gjorde stĂžrst indtryk pĂ„ mig pĂ„ hele turen, var at besĂžge flygtningelejrens bĂžrnehave – bĂžrnene lĂŠrte fra de var helt smĂ„, at deres land er blevet taget fra dem, og at det gĂŠlder om at fĂ„ det igen – det var faktisk indoktrinering”, siger Lasse Melgaard Rasmussen.

Dina Hessellund supplerer: ”Vi sĂ„ hvordan flygtninge lever i en slags venteposition, og vi sĂ„ et helt konkret resultat af krisen. Det var mentalt udmattende at opleve.”

Mange ligheder

Mens hverdagen i flygtningelejren ligger langt vÊk fra Langkaer-elevernes egen, mindede de palÊstinensiske elevers skolegang og vÊremÄde til gengÊld meget om Langkaer-elevernes.
”Det var sjovt at snakke med elever, som bor i et sĂ„ anderledes land, men som mĂžder de samme udfordringer i skolen, nĂ„r det gĂŠlder opgaver og eksaminer”, siger Lasse Melgaard Rasmussen.

Vigtigheden af mÞdet med andre kulturer og forstÄelsen af disse er noget, Langkaers rektor Yago Bundgaard lÊgger stor vÊgt pÄ.
”PĂ„ Langkaer vil vi gerne fremme elevernes Ă„benhed og forstĂ„else overfor andre kulturer, og det bidrager sĂ„danne rejser til. Derfor er det godt at hĂžre, at de hjemvendte elevers internationale udsyn er blevet styrket,og at de har fĂ„et en masse vigtige erfaringer og forstĂ„elser med sig,” siger han

Velhjemme ien skal eleverne holde et oplÊg om deres tur for de Þvrige IB-elever pÄ Langkaer, sÄ flere elever fÄr et udbytte af de seks elevers erfaringer. 

BÄde Dina Hessellund og Lasse Melgaard Rasmussen har etableret kontakter med eleverne fra The Friends School, som holdes ved lige over de sociale medier, og begge vil de gerne tilbage til Ramallah engang, sÄ der er mulighed for et gensyn.

Andre indlæg i kategorien: Aktiviteter pĂ„ skolerne