Fordomme og stereotyper

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Hvad er forskellen? Hvad medfører det, når vi har stereotyper om andre? Og hvordan kan vi komme af med nogle af vores stereotyper om andre mennesker?

De spørgsmål blev der bl.a. arbejdet med, da Sct. Knuds Gymnasiums internationale klasser havde besøg af amerikanske high school elever i forbindelse med deres udvekslingsprojekt. Efter en uge med bl.a. besøg på Røde Kors asylcenter i Jelling og global cafeeftermiddag på skolen havde hele gruppen af knap 100 amerikanske og danske elever en temadag om stereotyper og fordomme.

Med udgangspunkt i Adichies Ted Talk om ”The danger of a single story” fik vi afklaret begreberne og delt personlige oplevelser. Det var interessant at høre konkrete eksempler fra både USA og Danmark, og stereotyper viste sig at være et genkendeligt problem for mange elever.

Efter besøg fra Vollsmose Sekretariatet, der arbejder med at skabe bedre integration af Vollsmose-bydelen i Odense, sluttede dagen med fremvisning af kreative produkter med forslag til, hvordan stereotyper kan nedbrydes i praksis. Produkterne spændte fra rollespil til rap, quiz og debat, og de gav nye ideer til, hvordan vi kan møde hinanden mere fordomsfrit.

Dagens oplæg, How To Reduce Stereotypes and Prejudice er her[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4737″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]