“Eleverne er jo hele tiden er online og jeg har følt mig lidt bagud”

Hvorfor er digitale kompetencer er et must have for den global underviser? Globale Gymnasier har spurgt gymnasielærer Malene Lykkebo fra Københavns Åbne Gymnasium om en why, how, what fra kurset Digitale medier i en global kontekst.

WHY: Hvorfor valgte du at tilmelde dig netop dette kursus?
Jeg tilmeldte mig kurset, fordi jeg synes emnet var uhyre interessant og jeg føler, at jeg på netop dette punkt ikke havde den store viden. Jeg ved jo at eleverne hele tiden er online, og jeg har selv følt mig lidt bagud…

HOW: Hvad foregik der på kurset?
På kurset blev der både holdt foredrag om Egypten og brugen af sociale medier til at kommunikere oprør og retfærdighed i det arabiske forår. Det var et meget spændende foredrag og jeg fik helt sikkert udvidet min horisont. Efterfølgende fik vi værktøjer til flere hjemmesider bl.a. Ted Talk og Global Voices, hvor globalitet virkelig skinner igennem og kan formidles til eleverne (og læreren).

WHAT: Hvad tager du med dig tilbage i din undervisning?
Jeg underviser i religion og kan helt sikkert på bruge de værktøjer jeg fik mht. Global Voices, hvor jeg vil være istand til at lytte til kvinder fortælle om tempelprostitution, ægteskabsritualer etc.

Kurset blev afholdt d. 1. november af Globale Skolepartnerskaber.